Afvallen | Hoe overleef je de wintersport?

Brightmorningdew Body 5 Comments

Aankomende week is dé schoolvakantie week waarin elke wintersport lover naar hogere gebieden trekt om bergje op en bergje af te gaan. Voor vele is dit een heerlijke vakantie maar ook dé vakantie waarbij de kilo’s er aansluipen.

Wil jij deze wintersport ook eens niet aankomen en zelfs misschien nog een beetje afvallen?

Lees dan nu verder..

Voorbereiding

De reis ernaartoe ben je vaak al een beetje “op vakantie” en ben je vaak al wat losser met je eten. Een burger of een vet broodje onderweg, een lekker flesje cola en wat chips.. alles passeert je mond in de auto en dat op een dag dat je niet eens echt beweegt! Dat doe je dit jaar dus anders! Thuis doe je al fruit en groente in kleine bakjes, maak je een lekker gezonde salade en/of brood en neem je ook nog wat lekkere nootjes mee. Maak ook zelf wat popcorn en neem dit mee als je écht lekkere trek krijgt.

Is de dag voordat je weggaat eigenlijk je cheatdag? Sla deze dan voor een keer over! Heb je nog wat langer voordat je weggaat? Eet dan extra gezond de week voor dat je weggaat, smokkel niet en hou je aan je dagtotaal, op deze manier zorg je er voor dat je niet door de vakantie stress al een paar gram er aan snoept.

De wintersport zelf

De grootste valkuil op wintersport is het gevoel dat je de hele dag heb gesport en daardoor dus wel lekker kan eten wat je wil. “Ik kom nooit aan op wintersport!” hoor je veel mensen zeggen, toch valt dit als ze op dieet zijn wel een beetje tegen. Dit komt vaak doordat ze dan álles gaan eten wat ze al die maanden niet of bijna niet hebben gegeten en op die manier toch weer veel calorieën binnenkrijgen. Trap hier dus niet in, je bent nu gewaarschuwd ;)!

Als je een volle dag skiet kan je er op rekenen dat je gemiddeld zo’n 900/1000 kcal extra verbrand. Het is dus ook weer niet dat je helemaal niks extra’s kan eten, maar het betekend nou ook weer niet dat je én snacks én alcohol kan drinken tot je er bij neervalt. Hierin keuzes maken is dus belangrijk, ik kom hier later op terug bij extra’tjes.

Ontbijt

Het ontbijt is zeker op de wintersport een belangrijke maaltijd! Zorg ervoor dat je voldoende eiwitten tot je neemt zodat je goed vol zit en later op de berg niet verleid word tot ongezondere keuzes. Ik probeer zelf op wintersport ongeveer 1,5 keer zo veel te ontbijten als thuis, ook laat ik het fruit en de zoete opties (in hotels staan er vaak muffins en cake) staan. Als ik mijn dag al ongezond of zoet begin dan kan ik er op rekenen dat de rest van de dag ook een groot “eetfestijn” word. Zorg er dus voor dat je voldoende eiwitten eet en ook voldoende koolhydraten voor de energie. Ik eet dan bijvoorbeeld 2 broodjes met kipfilet en gekookt ei met daarbij ook nog een bak kwark met ongesuikerde ontbijtgranen.

Lunch

Ik sla op wintersport mijn ochtend tussendoortje over, vaak heb ik toch geen trek en ontbijt je ook laat. Het volgende ontbijt moment is dan de lunch. Tijdens de lunch eet ik dan gewoon waar ik zin in heb maar bij ongezonde keuzes kies ik er dan voor om de helft van de portie te eten. Bijvoorbeeld een halve pizza, een halve hamburger met een half portie friet etc. Extra handig is het dan als je iemand mee hebt die dat met je wil delen! Ik heb vaak mijn moeder die sowieso niet van grote porties houd maar misschien heb jij ook wel zo iemand in je reisgezelschap! Ik eet de slechtere dingen tijdens de lunch omdat ik die dan erna nog er af kan skiën.

Diner

Bij het diner kies ik dan de magere opties en vraag sauzen en dressings apart. Op die manier hou je zelf de controle over hoeveel calorieën je toevoegt aan een vaak toch al redelijk stevige maaltijd. Mijn ervaring leert mij namelijk dat in de wintersportgebieden zelfs de “magere” gerechten nog stevig worden geserveerd, niet gek ook.. mensen krijgen vaak stevige trek van skiën! De sauzen en dressings zijn vaak de echte dik makers dus deze apart laten serveren geeft je net iets meer controle over hoeveel je tot je neemt!

Ik ben geen toetjes mens dus deze bestel ik vaak van te voren al af. Wij zitten vaak tijdens wintersport op basis van half pension (ontbijt & diner verzorgd) en dan kan ik dus s’ochtends al zien of ik het toetje het waard vind en wat ik ga kiezen die avond. Ik leg die keuze dan s’ochtends al vast zodat ik s’avonds niet door de lekkere trek ineens onverstandige keuzes ga maken! Mocht jij deze mogelijkheid ook hebben dan kan ik dat ook aanraden.

Après-ski & extraatjes

Laten we er maar niet omheen draaien, veel mensen komen op de wintersport aan door de Après-ski! Nu drink ik zelf weinig tot niets maar bij veel mensen is dit hét moment waarop de rem eraf gaat en de alcohol erin. Dat is opzich natuurlijk niet zo n probleem, maar alcohol is wel een vloeibare calorieën bom.

Helemaal niks drinken is natuurlijk ook geen optie, je vind het immers lekker en je hebt vakantie! Mijn tip is dan ook om elke dag te “kiezen” voor ofwel wat lekkerdere maaltijden en wat vaker frietjes, koekjes, warme choco, een stuk gebak óf drank. Je kan dan bijvoorbeeld de ene dag je “snack dag” maken en je andere dag de “drank dag” op die manier moet je gewichtsneutraal door de wintersport heen kunnen komen. Als je ook nog een paar dagen inlast waarbij je gewoon je netjes aan het gezonde eten houd en misschien een of twee drankjes drinkt zou je zelfs af kunnen vallen!

Mijn doel deze wintersport is om gewoon gezond te blijven eten en ook aan het einde van de week weer een halve kilo kwijt te zijn. Maar dat heeft te maken met mijn persoonlijke doelstellingen, ik wil voor mijn volgende 10 kilometer lichter zijn zodat ik ook makkelijker een snellere tijd kan lopen en het minder belastend is voor mijn gewrichten, ik heb namelijk een gewicht waarbij een paar kilo’s minder best eens een verschil zouden kunnen maken.

Heb je dit niet dan raad ik je natuurlijk ook aan om gewoon van je vakantie te genieten en te doen wat goed voelt zonder je doelen niet uit het oog te verliezen! Het is toch altijd jammer om na een vakantie die weegschaal weer ver omhoog te zien gaan.. je hebt toch niet voor niets al die maanden zo hard je best gedaan?

 ” dont give up what you want most for what you want right now”

met deze quote sluit ik dit stukje af.. houden jullie van wintersport? En letten jullie op je gewicht en voeding tijdens je vakantie?

 

Brightmorningdew

Comments 5

  1. I just want to mention I am new to weblog and truly liked this web page. Very likely I’m want to bookmark your blog post . You really have beneficial article content. Thank you for sharing with us your webpage.

  2. Pingback: Web Site

  3. Pingback: george pig crying

Laat mij weten wat jij vindt!