Afvallen voor beginners #3 – Werken met een weektotaal

Brightmorningdew Body 10 Comments

afvallen voor beginners2

Vorige week vertelde ik jullie over calorieën tellen en hoe je daarmee moet beginnen. Vandaag ga ik wat dieper in op hoe ík calorieën tel. Ik werk namelijk met een week totaal, dit is een beetje een ‘alternatieve’ methode op het normale calorieën tellen.

Benieuwd hoe dat werkt? lees dan snel verder!

** een kleine disclaimer**

Na de comments op mijn vorige artikel wil ik wel voorop stellen dat het tellen van calorieën alleen natuurlijk niet zaligmakend is. Je moet ook gezond en gevarieerd eten en zorgen dat je alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt. Dit doe je door ook te kijken naar de macro’s van je producten. Deze marco’s bespreek ik in een later artikel in deze serie.

Waarom een week totaal?

Vandaag wil ik het met jullie hebben over een week totaal. Dit is namelijk de manier waarop ik mijn calorieën tel. Dit betekent simpel gezegd dat ik niet kijk wat ik per dag ‘mag’ eten maar dat ik dit per week bekijk. Dit doe ik voornamelijk omdat je je niet moet fixeren op een beetje te veel of te weinig calorieën op een dag. Een extreem goede of slechte dag maakt of breekt je week namelijk niet. Gezond en bewust eten dat doe je namelijk niet maar een dag in de week maar dag in dag uit, elke dag opnieuw.

Voor mijn week totaal pak ik;

(kcal om af te vallen (1700) x 7) + mijn weekelijkse ‘cheat’ mogelijkheid (500) = Mijn week totaal (12400)

Dit betekent dus dat ik op de traditionele wijze elke dag 1771 calorieën zou eten. Dit vind ik echter een lastige methode omdat mijn behoefte elke dag ontzettend kan verschillen. Soms heb ik slecht geslapen en dus gewoon wat meer trek, soms is het druk op mijn werk en dan heb ik bijna geen trek (slecht ik weet het) en soms zijn er gewoon andere redenen waarom je meer of minder trek hebt.

Ook betekent vandaag slecht eten niet dat je morgen direct dikker bent, je lichaam werkt namelijk niet meet een 24-uur klok. Je lichaam reset zichzelf niet om 00:00, dus waarom zou jij dat met het calorieën tellen wel doen? Wanneer je calorieën dan wel op de weegschaal ziet dat is voor iedereen anders maar ik vind je inname per week bekijken met dit in het achterhoofd in elk geval een stuk logischer dan om het per dag te bekijken!

Hoe werkt een weektotaal dan?

Nou het betekent eigenlijk dat je een beetje “losjes” met het aantal calorieën omgaat. Ik probeer nooit minder dan mijn BMR te eten en nooit meer dan 2200 per dag. Dat laatste is overigens ook weer een beetje losjes alleen als ik heel veel meer eet dan dat word het lastig om de overige dagen ook nog een beetje lekker te eten.

Ik vul dus nog steeds per dag in wat ik eet in een app maar ik hou mij niet strak vast aan het getalletje wat ik per dag mag/moet eten. Op deze manier leer je jezelf ook makkelijker aan om te balansen en voelt een dag minder snel als ‘verpest’ als je toch hebt gezondigd.

Ga je een week over je week totaal heen is er natuurlijk ook nog geen man over boord, dan kan je gewoon kijken op welke dagen je problemen zitten en dan probeer je het de volgende week weer beter te doen! Zeker in het begin is het omschakelen van dagtotaal naar weektotaal lastig maar heb je het eenmaal onder de knie dan verzeker ik je dat je niet meer terug wil!

Wat vinden jullie van het idee van een weektotaal? Is dit iets wat je zelf zou gebruiken?

Brightmorningdew

Comments 10

  1. Wat een goed idee van een weektotaal! Ik heb een tijdje calorieen geteld maar dacht dat ik gek werd, want werd een beetje te obsessief… Dat weektotaal zou ik wel kunnen gaan doen, maar inmiddels heb ik een andere methode gevonden wat voor mij goed werkt.

    1. Post
      Author

      Ik ben benieuwd wat je dan nu op dit moment doet 🙂 ?

      Het tellen van kcal is voor veel mensen inderdaad dan een obsessieve bezigheid en dat lijkt mij gewoon niet verstandig!

  2. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit echt aan dieten doe.Ik val daarbij altijd mega snel af. Heb er altijd zoveel respect voor dat mensen een dieet volhouden, dan heb je echt disipline, zolang het natuurlijk wel gezond word gedaan.

  3. Ik heb nog nooit aan een weektotaal gedacht en hield het enkel bij een goede of een slechte dag 😉

    Kcal tellen doe ik niet maar ik let wel op en schat in wat goed is (en de juiste voedingswaarden bevat) en wat niet goed of minder goed is.

  4. Jeetje, daar heb ik eigenlijk nooit over nagedacht haha. Zit zo in m’n hoofd dat je goede of slechte dagen hebt, dat het helemaal niet bij me op is gekomen dat je het natuurlijk ook gewoon per week kunt doen :p
    Maar ik hou calorieën tellen eigenlijk nooit lang vol, heb wel eens zo’n app geprobeerd waar je dan moet invullen wat je eet, maar na een tijdje vergeet ik het of denk ik mwah laat maar, geen zin om op te zoeken hoeveel calorieën dit waren!

  5. Goed idee, zo’n weektotaal. Ik doe het per dag maar houd daarin ook een marge aan. Ben er sinds januari toch al 9 kg mee kwijt, dus zeker niet nutteloos.

  6. Onbewust doe ik dit ook denk ik. Doordeweeks let ik streng op mijn kcal doel en eet daar iets onder zodat ik in het weekend minder hoef op te letten en ook gewoon een wijntje/biertje kan nemen of een borrelhapje zonder gelijk in de stress te raken.

    Wel een goede manier om ook de wijntjes en borrelhapjes te beperken om de kcal per week te tellen:)

  7. I simply want to mention I am just very new to weblog and absolutely loved your blog. Likely I’m want to bookmark your blog post . You amazingly have incredible stories. Cheers for revealing your website page.

Laat mij weten wat jij vindt!