Afvallen voor beginners #5 – 80/20 regel

Brightmorningdew Body 8 Comments

afvallen voor beginners

Vandaag zijn we alweer bij deel 5 van mijn afvallen voor beginners serie. Benieuwd naar de andere delen? Deze kan je hier vinden.

Vandaag gaan we het hebben over de 80/20 regel. Een simpel principe dat je kan toepassen in je leven om je dieet te veranderen in een gezonde leefstijl! Lees snel verder.

Maar wat is die 80/20 regel, je komt het tegen op bijna elke “health & lifestyle” blog maar niemand lijkt uit te leggen wat het nou precies inhoud. Het klinkt bijna als een dieet op zich (en dat is het misschien ook) waarvan de regels je niet helemaal duidelijk zijn.

80/20 draait allemaal om balans. Ik vertelde al eerder het belang van het tellen van calorieën en vertelde in dat artikel ook dat je gevarieerd moet eten. De 80/20 regel is dan ook eigenlijk dat je 80% van de tijd zo gezond en gevarieerd mogelijk eet. Omdat je op die manier het overgrote gedeelte van de tijd let op wat je eet kan je de overige 20% besteden aan voedsel wat minder gezond is of wat minder binnen je “dieetplan” past.

Als aanvulling

De 80/20 regel kan op meerdere manieren gebruikt worden. Zo zijn er mensen (waaronder ikzelf) die het als aanvulling op hun bestaande dieet gebruiken. Als ik trek heb in wat ‘slechts’ probeer ik mij te bedenken wat ik de dagen daarvoor allemaal heb gegeten. Op basis daarvan weeg ik dan af of het “nog wel kan” of niet. Dit is los van het aantal calorieën dat het bevat, ik wil namelijk dat 80% van mijn voeding voedzaam is. Dus ik zou qua calorieën dan misschien nog wel ruimte hebben voor een moorkop maar als ik eerder die week ook al chips en een broodje kebab op heb is het toch een beetje te veel van het goede. Veel mensen gebruiken deze regel dan ook om niet door te slaan in het alleen maar kijken naar calorieën! In theorie zou je namelijk ook af kunnen vallen van een McDonalds dieet maar echt goed voor je lichaam is dit niet.

Mocht jij dus calorieën tellen dan kan ik je aanraden dit principe mee te nemen in je planning. Op die manier ontzeg je jezelf niets maar zorg je er ook voor dat je niet elke dat snacks in je dagtotaal gaat plannen.

Als een dieet op zich

Mensen die niet graag calorieën tellen gebruiken dit principe vaak om gezonder te eten, al noemen ze dit niet altijd de 80/20 regel. Het is een hele effectieve manier om zonder calorieën te tellen toch wat af te vallen.
Mocht dit je wat lijken dan moet je zorgen dat 80% van je voeding bestaat uit volwaardige voedzame gezonde producten. Onbewerkt en zonder (teveel) suikers en/of slechte vetten. De overige 20% kan je dan eten waar je zin in hebt. Dit kan je per dag doen (elke dag een lekker stukje chocolade bijvoorbeeld) of per week (een keer per week lekker eten waar je zin in hebt). Een erg fijne manier om af te vallen zonder altijd alles in een app of excel in te moeten voeren.

Kende jullie de 80/20 regel al? En passen jullie dit toe in je dagelijks leven?

Liefs,

Daniëlle

Brightmorningdew

Comments 8

  1. Oh wat apart, ja de 80/20 regel kende ik wel al, maar dan om uit te rekenen qua materialen wat je aanschaft maar niet in 1x op gebruikt, denk aan een pot verf en een kwast en deze wel door te berekenen in de kostprijs van een doek die ik geschilderd heb, of de lak die eroverheen is gespoten, je gebruikt niet de hele bus vaak in 1x op, dus hoe bereken je dat door aan iemand die wel een doek koopt… de 80 – 20% regel dus, hahaha

    X

  2. Ik gebruik deze regel ook. Ik vind het heel moeilijk om helemaal gezond te eten en dit zorgt ervoor dat ik niet doorsla met teveel snoep. Ik eet doordeweeks zo gezond mogelijk en in het weekend eet ik bijvoorbeeld chips of een pizza. Dat werkt het beste voor mij.

  3. Goed artikel. Zelf ben ik niet bewust met de 20-80 regel bezig wel met altijd bezig met afvallen, gezond eten en ga zo maar door dat heb je als ex fatgirl bent geweest… Jammer genoeg.

  4. Ik kende het wel, maar dan op economisch vlak. Het principe was me wel meteen duidelijk. En eigenlijk is dat een heel logische manier van leven. Ook in het normale leven moet je je daar wel een beetje aan houden denk ik. Er zijn altijd minder leuke taken en echt leuke momenten. De balans houden is waar het om gaat.

  5. Ik kende de regel ook al maar nog niet op die manier toegepast in mijn dieet. Onbewust wel, het is altijd een beetje zondigen maar overwegend gezond en zorgen voor bepaald aantal calorieën per dag/week. Vind deze “afvallen voor beginners” afleveringen wel leuk, leer ik eens iets bij!

  6. Wow! This can be one particular of the most beneficial blogs We have ever arrive across on this subject. Actually Wonderful. I am also an expert in this topic so I can understand your hard work.

  7. I just want to mention I am beginner to weblog and absolutely enjoyed this web-site. Probably I’m want to bookmark your blog post . You definitely come with outstanding stories. Thanks for revealing your website.

Laat mij weten wat jij vindt!