Afvallen voor beginners #7 – Wat als je flink gezondigd hebt

Brightmorningdew Body 8 Comments

afvallen voor beginners

Nog altijd lig ik in bed met de griep. Omdat ik de laatste tijd veel nieuwe lezers heb haal ik, tot ik mij weer beter voel wat artikelen uit de “oude doos”.  Vandaag een over zondigen en hoe erg het eigenlijk is voor je lijn.

Lekker eten, we doen het allemaal. De een laat zich lekker gaan bij een etentje de ander viert drie weken lang een eet vakantie. Deze dagen en/of weken komen natuurlijk nét als je lekker bezig bent met je gezonde leventje. Hoe erg is dat zondigen eigenlijk? En moet je er wat aan doen?

Vandaag vertel ik jullie er meer over.

Het belangrijkste is om je eerst te beseffen dat je met een dagje (of avondje) zondigen helemaal niet zoveel schade aan richt. Ik schreef hier eerder al eens een artikel over. Maar ook een vakantie met lekkere hapjes betekent niet het einde van je gezonde levensstijl.

Belangrijk is om eerst te kijken waar het “fout” is gegaan. Was dit een bewuste keuze? Heb je bewust bedacht dat je deze dag of deze periode lekker mocht eten waar je zin in had? Dan moet je je er niet zo druk over maken en gewoon verder gaan waar je was gebleven. Sta de komende maand maar even niet op de weegschaal, dat kan namelijk alleen maar demotiveren. Dat je misschien wat bent aangekomen is ook helemaal niet relevant, je hebt er namelijk (als het goed is) van genoten.

Pak de draad weer op en begin weer lekker met sporten, plan je maaltijden en neem wat gezonde snacks. Na twee weken zul je merken dat je weer in je oude regime zit en dat die periode van zondigen je goed heeft gedaan.

Weet je echter niet waar het fout is gegaan dan is het belangrijk hier achter te komen. Eet je bijvoorbeeld gedachteloos of ben je misschien een emotie eter? Als je eenmaal achter de oorzaak van het eten bent gekomen moet je manieren vinden om dit gedrag in het vervolg niet meer voor te laten komen. Wees echter niet te streng voor jezelf, iedereen neemt wel eens een zijweggetje in zijn of haar weg naar een gezonde leefstijl en af en toe zondigen daar er gewoon bij! Hier een klein stappenplan om jezelf wat beter te voelen over het zondigen.

1. Accepteer dat dit iedereen overkomt en dat je jezelf niet hoeft te straffen. Het feit dat je je bewust bent van je eetgedrag is al een waardevolle les.

2. Zoek uit waar dit (ongepland) zondigen vandaan kwam. Misschien had je gewoon te weinig gegeten of was er net iets vervelends gebeurd.

3. Probeer een actie plan te bedenken voor als je nog eens in dezelfde situatie beland. Op die manier ben je voor een volgende keer beter voorbereid.

4. Neem een “balans dag”. Ga zeker niet te weinig eten maar eet een dag heel puur en onbewerkt. Dit zorgt bij mij vaak voor een direct gezondheidsgevoel. Dit kan vooral helpen als je je door het zondigen een beetje opgeblazen voelt.

5. Doe wat beweging, niet om het eten te compenseren maar om een positieve draai aan je dag of de periode te geven. Ja je hebt gezondigd maar dat betekent niet dat je niet meer kan sporten.

 

En mocht je denken ‘alles is nu toch al verpest dan kan ik net zo goed blijven eten’ denk dan aan het volgende;

” Als je telefoon valt en er zit een kleine barst in het scherm sla je hem toch ook niet verder kapot met een sloophamer?”

 

Wat doen jullie nadat je eens flink heb gezondigd?

 

Liefs,

Daniëlle

Brightmorningdew

Comments 8

  1. Bij mij is het omdat ik een emotionele eter ben. Als ik een kleine stressaanval krijg dan duik ik de koelkast in en eet ik alles op wat ik tegenkom (zo goed als, bij wijze van spreken). Dus de oplossing is: enkel gezonde dingen in mijn koelkast zetten. En een zak wortels word ik ook al sneller beu dan een zak brood.

  2. Zo ie zo plan ik eens in de zoveel tijd een dag in waarin compleet zondig, zo erg dat ik erom moet lachen zelfs dat er niet eens vitamine C tussen zit. Om dan de dag erna meestal alweer, zat te zijn van dat ongezonde maar toch op zijn lekkere voedsel dat ik dan een bak sla sta te maken, een pan verse soep sta te koken en vooral fruit zoek waar ik blij van wordt en denk dat ik mij er heel gezond van voel, hahahaha

    Meestal is dat op een zaterdag, don’t know why, een dag waarin ik de hele dag op de bank kan hangen om vervolgens series of films te kijken, mijzelf bedenk wat een lui varken ik ben, en daar heerlijk van kan genieten! Ultiem zondigen dus 😉

    En mij ook bij elke hap van wat ik ook neem afvragen… zou hier toch niet iets goeds inzitten? Waarom neem ik het anders, mijn lichaam vraagt er toch om, of is dat psyche…. lol… denk aan chips, gebak, ja echt gebak… popcorn, snacks uit de oven, de slechte natuurlijk vooral met kaas erin etc. 😉

    X

  3. Wat fijn dat je dit zo benoemd. Ik zondig de laatste tijd bijna niet meer. Heel soms eet ik 5 koolhydraten te veel. Een keer per 2 weken. En dat merkt de weegschaal niet eens. Dus dat is erg fijn.

  4. Goede tips thanx! Op dit moment zondig ik veeels te veel (lees: dagelijks) maar gelukkig is het op de weegschaal nog niet te merken. Vanaf september ga ik weer back on track

    1. Post
      Author

      Ik ook! Na m’n vakantie de teugels weer even aantrekken want bij mij zie je t wel op de weegschaal maar dat maakt mij nu even niet zo veel uit haha

Laat mij weten wat jij vindt!