Bodemdrang, wat doe je er tegen?

Brightmorningdew Body 11 Comments

Je wilt een chipje pakken en voor je het weet is de hele zak leeg. Een koekje? Vergeet het maar, eerder een heel pak. Herkenbaar? Dan heb jij misschien ook wel last van bodemdrang.

Wat doe je tegen dit gevoel, en hoe doorbreek je dit patroon? Ik vertel je er vandaag wat meer over.

“Wat is bodemdrang?”

Bodemdrang was vroeger een handig verschijnsel. Het zorgde er namelijk voor dat je goed door kon blijven eten als er (eindelijk) voedsel was, op die manier kon je goed reserves aanleggen. Het is dus ook niet gek dat deze behoefte op komt zetten als we voedsel eten met een hoge voedingswaarde. Producten met hoge voedingswaarde kunnen met een relatief kleine hoeveelheid grote reserves aanleggen in je vet-cellen. Daarnaast waren producten met veel vet en suiker schaars, nog een reden voor dit prehistorische mechanisme om er veel van te willen eten.

Helaas voor dat mechanisme leven wij niet meer in de prehistorie, en zijn al deze producten niet langer schaars maar juist makkelijk te verkrijgen in de supermarkt. Bodemdrang is dus niet langer handig, nee het is zelfs verrekte lastig.

“Maar wat doe je dan tegen bodemdrang?”

Ook in dit geval is kennis macht. Heb jij last van bodemdrang? Hou dan deze  vier tips in je achterhoofd!

Koop kleinere verpakkingen

Of verpak dingen zelf in kleinere porties. Door bodemdrang wil je de hele portie (zak dus) op eten. Door deze porties kleiner te maken beperk je de schade. Neem dus kleine zakjes chips, individuele verpakkingen koek en breek de chocolade op in kleinere stukjes die je apart (in bijvoorbeeld folie) verpakt.

Eet wat meer eiwitten en hou je bloedsuiker stabiel

Je hebt minder last van bodemdrang als je vol zit. Je lichaam heeft dan namelijk minder de behoefte om voedsel op te sparen. Probeer daarom wat meer eiwitten aan je dagelijkse voeding toe te voegen. Deze zorgen voor een verzadigd gevoel zonder je bloedsuiker te laten pieken.

Dit laatste is ook erg belangrijk bij het tegengaan van bodemdrang. Als je veel fluctuaties kent in je suikerspiegel kan je ontzettende trek krijgen als je in een crash* zit. Dit is vaak een goed moment voor je oerinstinct om aan het werk te gaan met snoepen en snaaien tot gevolg. Door de pieken en dalen te voorkomen voorkom je dus eigenlijk dat dit oerinstinct wordt aangesproken.

* een crash is een daling van de bloedsuikerspiegel na een snelle stijging. Dit komt vaak door dat er snelle suikers uit bijv. witbrood, pasta of snoep in je bloedbaan terecht zijn gekomen.

Vermijd je trigger foods zo veel mogelijk

We weten diep in ons hart allemaal wel waar het gevaar bij ons ligt. Bij mij is het chips en cornflakes met melk. Als ik eenmaal aan een van die twee dingen begin dan komt er geen einde meer aan. Vroeger (als ik het in huis had) lepelde ik zo 3 bakken cornflakes met (amandel)melk naar binnen. Daarna zat ik -natuurlijk- stampvol en was ik vaak kotsmisselijk. Toen ik uiteindelijk op mijzelf ging wonen besloot ik dan ook dat deze er nooit meer inkwamen. Er zijn talloze gezonde ontbijt-opties en cornflakes zijn nu voor mij een traktatie als ik ze toevallig tegen kom op vakantie. Zelfs nu ik dit schrijf krijg ik er trek in… de craving is dus na al die jaren nog niet verdwenen.

Heb jij nou ook een soort voedsel waarvan je blijft eten? Haal het dan gewoon niet meer in huis! Of zorg dat je niet meer dan een normale portie kan eten (zie punt 1). Je zal je misschien even zielig voelen, maar uiteindelijk is het echt beter voor je gezondheid!

Gebruik kleinere borden

We hebben allemaal geleerd je bord leeg te eten vroeger. Hoe groter je bord hoe meer je opschept. Door kleinere borden te gebruiken laat je je hersenen ook direct al ‘wennen’ aan een kleinere portie. Je zal na het leeg eten van dat bord waarschijnlijk niet zo verzadigd zijn als wanneer je een groot bord leeg eet. Met een kleiner bord bedoel ik overigens een klein ‘diner bord. Een ontbijtbord is natuurlijk wel een beetje klein om al je maaltijden van te eten.

 

Met de psychologie van bodemdrang en deze vier tips in je achterhoofd hoop ik dat het makkelijker wordt om de bodemdrang te voorkomen!

Welke voeding is voor jou een trigger om door te blijven eten?

Liefs,

Daniëlle

Brightmorningdew
Dit vind je misschien ook leuk om te lezen

Comments 11

  1. Ah, vermijden en dus niet in huis halen helpt het beste denk ik. Ik heb heel erg met stokbrood dat ik door blijf eten. Nu eet ik het alleen als we er thuis allemaal van eten, en als dat niet zo is dan haal ik het gewoon niet. Ik blijf dan zo lang dooreten totdat mijn lichaam gaat protesteren ik boven de wc hang. Niet leuk… Echt iets waarbij ik mezelf niet kan inhouden dus. Gek eigenlijk… En super vervelend.

  2. Álle voeding is een trigger voor bodemdrang bij mij. Of in ieder geval, alles wat ik lekker vind. Maar ik merk dat ik het de laatste tijd goed onder controle heb als ik gewoon een klein beetje pak en de rest lekker inde kast laat liggen.

  3. Oh ja, ik zit weer in die ene week van de maand, lol… en ik haal dan gewoon niet, maar, ik zeg maar, als het er na een paar dagen nog zit, geef ik juist toe, en dan ook wel naar ik hoop een klein beetje.

    Goed, dit kan telkens iets anders zijn, maar er zijn twee dingen die zo op zijn bij mij en ik liever ook niet deel dan, of ieder een eigen doos of zo.. dat dan weer wel… En dat is een doos after eight en rumbonen van Van Dongen, LOL.

    Daarom haal ik dat ook bijna nooit en als ik het weer eens zie, ja dan haal ik het en ga ervoor. Wat gewoon voedsel betreft, dagelijks eten, is het gek genoeg dat ik ineens trek kan krijgen juist in zo vers mogelijk, fruit in de zomer bijv. of heerlijke salades, kortom, dat kan dan weer met gemak vaak 😉

    X

    1. Post
      Author
    1. Post
      Author
  4. Hier had ik echt nog nooit van gehoord…
    Ik denk dat ik het omgekeerd heb, ik moet te veel weg gooien omdat ik beetjes laat liggen en staan met het idee het te bewaren voor een beter moment..

  5. heel bekend verschijnsel dit, zodra er ’s avonds koekjes of chips of tafel komen kan ik er niet vanaf blijven tot het op is – tegenwoordig haal ik gewoon nauwelijks meer iets in huis want ik weet dat het anders fout gaat 😉

Laat mij weten wat jij vindt!