Bodieboost, de complete review

Brightmorningdew Body 12 Comments

Bodieboost review

“Bodieboost, het dieet waarbij snoepen moet en afvallen leuk wordt!”. Werkt dit echt? Ik heb het 12 weken lang voor jullie getest. Ik ben aan het einde van deze bodieboost periode gekomen en vandaag vertel ik jullie of ik deze methode aanbeveel.

Benieuwd? Lees dan snel mijn laatste bodieboost update!

Eerste 6 weken

De eerste 6 weken van bodieboost volg ik het programma maar spreek ik met mijzelf af dat ik altijd moet proberen de gezondste keuze binnen een familie te maken en dat ik niet meer witbrood, witte pasta of witte rijst ga eten dan normaal. Ik kies dus voor veel groente, volkoren varianten en probeer zo gevarieerd mogelijk te eten binnen de families.

De eerste 6 weken gaan goed en ik val uiteindelijk zo’n 4 kilo en 15 centimeter af. Dit gaat hard, heel hard! Ik hou geen calorieën bij maar mijn ervaring leert mij dat deze weken overeen komen met het eten van tussen de 1500 en 1800 kcal per dag, iets waar ik mij in periodes van afvallen ook aan probeer te houden.

Het gaat dus goed en ik ben na een week ook helemaal niet meer bezig met het tellen van calorieën. Wel vind ik de families soms beperkend, ik merk dat ik eigenlijk vaker trek heb ik fruit en zuivel maar dit past helaas niet binnen het programma. Deze “leegte” vul ik dus op met jokers en voeding uit de andere families, hierdoor maak ik soms keuzes die ik normaal niet zou maken in mijn voeding.

Laatste 6 weken

Ergens tijdens week vier raak ik in gesprek met een vriendin die aan mij vraagt of dit dieet ook iets is voor “echte”dummies. Aangezien ik over het algemeen al gezond eet meent zij dat dit dieet voor mij dan ook “makkelijker is” en beter werkt. Ze vraagt zich af of het überhaupt wel zou werken als je elke dag “slechte” keuzes binnen een familie zou maken. Ik raak hierdoor geinspireerd en besluit de laatste 6 weken minder goede keuzes te maken binnen de families. Zo kies ik relatief vaak voor wit brood, neem alle toegestane smaakmakers en maak optimaal gebruik van de “maar twee keer per week” regel. Ook kies ik er voor om bepaalde voedingsmiddelen die ik eerder als joker gebruikte (saucijzenbroodje) nu in te zetten als families (1x eiwit en 1x kh) en daarnaast eet ik dan ook nog de twee jokers per week. Dit voelt voor mij belachelijk maar ik weet dat er mensen zijn die deze keuzes zullen maken, gewoon omdat dit programma die ruimte geeft.

De eerste negatieve effecten merk ik al in de eerste week. Ik voel mij opgeblazen, heb de hele tijd trek en ik kan maar moeilijk maat houden met de jokers. Iets wat ook begint op te vallen in de week overzichten. Ik besluit ook op dat moment om te stoppen met de weekoverzichten. Ik wil dit onderdeel van mijn experiment nog even voor mijzelf houden en daarnaast wil ik deze manier van eten niet promoten.

De eerste twee weken gaat het nog prima, ik val nog een beetje af (0,5 kg) en verlies nog een paar centimeter. Na de derde week komt echter het omslag punt, ik begin weer aan te komen en ik begin ook weer calorieën bij te houden, gewoon omdat ik benieuwd ben of ik nu meer calorieën eet. Dit lijkt op het eerste gezicht mee te vallen, maar uiteindelijk eet ik rond deze periode tussen de 1800 en 2000 calorieën. Ondanks dat ik meer calorieën eet heb ik meer honger, dit komt waarschijnlijk door het type producten dat ik eet. Doordat ik meer honger heb begin ik ook steeds vaker een beetje te smokkelen. Het begint met wat extra groente en fruit maar uiteindelijk eet je toch ook die extra boterham of 4 kommen soep (er stond toch zoveel als je op kunt.. haha). Dit zorgt ervoor dat er toch ook weer wat kilo’tjes en centimeters aan kruipen.

Door de goede resultaten uit de eerste 6 weken sluit ik de 12 weekse periode wel positief af. Ik ben uiteindelijk 2 kilo en 8 centimeter rond mijn buik verloren.

Conclusie

Bodieboost is in principe geen slechte methode maar er kan in mijn ogen niet alleen op deze methode geleund worden. Mensen moeten zichzelf ook onderwijzen in het maken van gezonde keuzes.  Zo is het kiezen tussen varken of kip bij bodieboost gelijk terwijl dit voor je gezondheid toch wel degelijk een verschil maakt. Als je niet kijkt naar deze algemene richtlijnen is het ook lastig om af te vallen met bodieboost. Het programma zou dus mijn inziens hier iets meer aandacht aan mogen besteden en iets minder aan het uitleggen van de families. Dit word hoofdstuk na hoofdstuk gedaan terwijl dit eigenlijk na een keer lezen wel duidelijk is.

Wel vind ik het een goede methode om te leren hoe je een goede portie bepaald en hoe je je eten uit meer dan alleen koolhydraten kan laten bestaan. Al met al is het dus een methode die ik met een lichte kanttekening wel zou aanraden. Als je jezelf onderwijst in de juiste gezonde keuzes en je verstand blijft gebruiken tijdens deze methode is het een fijne manier om gezonder te eten zonder met calorieën bezig te zijn.

Zelf vond ik de families echter ietwat beperkend en eet ik toch liever op basis van calorieën en macro’s. Ik zal in 2016 dan ook niet doorgaan met de bodieboost methode.

Ik ben benieuwd naar jullie bodieboost ervaringen? Hebben jullie de methode wel eens geprobeerd en vonden jullie het fijn? Laat het mij weten bij de comments!

Liefs,

Daniëlle

Brightmorningdew

Comments 12

  1. Fijne review, leuk om je ervaringen te lezen en dat je een klein experiment hebt uitgevoerd. Vorig jaar heb ik zo’n 4 maanden bodieboost gedaan met hele mooie resultaten. Ik vond het een erg fijne en duidelijke methode om gezonder te gaan eten. Helaas kwam toen de klad erin en is het sindsdien niet meer gelukt om back on track te komen qua bodieboost. De kilo’s zitten er inmiddels ook weer aan, maar ben ook minder gaan sporten… Sinds kort ben ik mijn calorieen en macro’s aan het bijhouden en eigenlijk bevalt mij dat heel goed.

    1. Ja calorieën en macro’s hebben ook eigenlijk mijn voorkeur! Dan vind ik het toch “makkelijker” kiezen als ik dat zelf dus allemaal bijhoud. Veel succes met je nieuwe start, gaat helemaal goed komen!

  2. Tof review! Ik vind het al tof als iemand überhaupt iets onderneemt. Ik ben zelf gebrand op calorieën tellen, maar kan begrijpen dat niet iedereen dat de meest fijne manier vindt.

  3. Ik heb je proces met interesse gevolgd omdat ik een goede vriendin heb die al sinds ik haar ken (en dat is al 16 jaar) bezig is met afvallen. Van kinds af aan is ze te dik, terwijl er bij haar ouders thuis nooit snoep in huis was (wel worteltjes op het aanrecht).
    Dat werkte ook averechts denk ik, want toen ze zelf snoep kon kopen kon ze geen maat houden.
    In elk geval ken ik door haar iedere dieet-hype en ze doet nu al langere tijd bodieboost (of deed, dat weet ik nooit zeker). Ze was lange tijd heel enthousiast maar ze ‘smokkelt’ bij ieder dieet zoveel mogelijk.
    Voorbeeld: het ‘punten’ dieet: fruit was nul punten, dus iedere avond 1-2 blikken perziken op sap (=suiker) eten = 0 punten.
    En nu met bodieboost.
    1 eiwit (denk ik…) = 1 kom bosbessenmuffinkwark
    Ik snap dat nooit. Wie hou je dan eigenlijk voor de gek? Het gaat toch om jezelf?
    Heb je nog tips hiervoor? Confrontatie werkt niet echt. Ik luister nu gewoon en maar stel geen kritische vragen meer. Dat roept alleen verdediging op.
    Ik vind het lastig om te zien, het lijkt me dat je er op deze manier ook niet gelukkiger van wordt.

    1. Hoi M,

      Wat lief om te lezen dat je je zo bekommert om een vriendin. Helaas heb ik hier ook veel ervaring mee. Mensen in mijn privé leven vragen vaak voedingsadvies. Ik geef dit ook altijd en stel zelfs hele eet-schema’s voor ze op.. helaas zijn er altijd een aantal die blijven smokkelen en die daardoor dus ook altijd bij elke poging falen.

      Hoe je hier mee om moet gaan is per persoon verschillend. Soms helpt confrontatie, maar je schrijft zelf al dat dit dus een averechts effect heeft op jouw vriendin. Dan wordt het lastiger. Je zou natuurlijk samen op “gezond koken cursus” kunnen gaan zodat ze in elk geval leert hoe je gezonde en lekkere maaltijden kan bereiden. Op die manier word het in elk geval minder moeilijk voor haar om gezond te koken. Wie weet heeft ze überhaupt geen weet van wat wel en niet gezond is? Als je het idee hebt dat dat het is zou je ook zelf vaak over gezonde voeding (voor jezelf) kunnen beginnen. Wellicht raakt ze dan door jou enthousiasme ook geïnteresseerd in goede voeding.

      Bij een van mijn kennissen heeft bewustwording heel erg geholpen. Laten zien wat er in ‘slechte’ producten zit en laten zien wat voor gevolgen dit heeft. Ook zou je met haar misschien verschillende blogs of facebook groepen kunnen delen waar mensen hun successen delen? Vaak werkt dit motiverend, zij kunnen dan ook laten ‘zien’ aan je vriendin dat je er met smokkelen niet komt.

      Als laatste ‘redmiddel’ kan je een keer nog heel duidelijk je zorgen uitspreken over haar gewicht en/of eetgedrag. Dan kan zij jou haar kant van het verhaal vertellen en kan je eventueel besluiten om het daarbij te laten. Met de kanttekening dat ze altijd bij je mag komen voor dieet advies/hulp als ze het weer wil proberen.

      Het blijft immers haar lichaam en haar leven. Hoe veel je ook om je vriendin geeft… het is het (denk ik) niet waard om je vriendschap hier op te laten klappen.

      Veel sterkte en mocht je verder nog advies willen kan je natuurlijk altijd even contact opnemen via de site 🙂

      1. Dag Danielle,

        Dankjewel voor je uitgebreide reactie!
        Wat gezond koken betreft: ik bak bijvoorbeeld altijd suikervrij en vegan, maar zij doet een banketbakkersopleiding (nee, helpt ook niet echt haha). Maar wie weet inspireer ik haar nog eens 😉

        Gelukkig hoef ik haar niet de ‘redden’ :), het is haar leven en ze moet haar eigen keuzes maken. Of ik het daar mee eens ben of niet maakt uiteindelijk natuurlijk helemaal niets uit. En het is al helemaal geen reden om onze vriendschap in problemen te laten komen. Elkaar respecteren is dan stap 1, lijkt me.
        En dat doen we allebei.

        Nogmaals bedankt!

  4. Ha wat leuk dat je er een experimentje van hebt gemaakt!

    Als ik de reactie van M. leest zullen er vast genoeg zijn die op ‘jouw manier’ toch behoorlijk ‘smokkelen’ waardoor de resultaten niet zijn zoals ze zouden kunnen zijn (en vervolgens toch denken dat ze zich perfect aan de bodyboost methode houden en verbaasd zijn dat ze niet zo snel afvallen), die zouden allemaal jouw review moeten lezen! 🙂

    1. Post
      Author

      Hi Marjolein! Helaas (nog) niet dit plaatje komt namelijk uit een van mijn food diaries en was een (teleurstellende) opwarmmaaltijd van de AH. Maar het idee vond ik zelf ook erg lekker dus ik ben wel van plan om binnenkort de keuken in te duiken om een lekkere versie te maken!

      Stay tuned dus.. 🙂

  5. Fijne review, je bent eerlijk en helder. Ook hier telt logisch denken, je weet immers dat je witte producten moet laten staan als je wilt afvallen. Het is niks nieuws maar het zal vast voor velen fijn zijn door met zo een methode af te vallen, het geeft toch een bepaalde structuur.

    Ik let op koolhydraten en dan vermijd vooral de slechte koolhydraten. Calorieën tellen deed ik jaren geleden maar merkte al snel dat ik dan ook sneller voor iets slechts koos en de rest van de dag maar minder at. Dombo. Haha.
    Wel zou ik meer willen weten over macro’s, dit is vrij nieuw voor mij.

  6. Mooie review, dat laatste experiment zou ik dus nooit durven he, haha, veel te bang dat ik er idd van aan zou komen. Ik vind het zelf een prettige methode, die ik enigszins heb losgelaten toen ik een diëtiste inschakelde, maar ik heb de methode nog altijd in mijn achterhoofd en houd er zeker nog altijd rekening mee. Maar ik ben het absoluut met je eens dat het beter is om de gezondere opties binnen de families te kiezen en ik kan me voorstellen dat veel mensen toch op die manier wel smokkelen en weinig resultaat behalen.

Laat mij weten wat jij vindt!