De waarheid over zoete aardappels

Brightmorningdew Body 13 Comments

Zoete Aardappel

Onze huis tuin en keuken aardappel is de duivel en de zoete aardappel dát is de held van de dag. Dat is in elk geval wat fitnessend en #FITGIRL Nederland ons doet geloven. Maar is dat eigenlijk wel zo? Kan je echt beter zoete aardappels eten dan gewone aardappels of mag ik mijn prakje ook nog maken met gewone piepers?

Waarom vinden de #fitgirls een zoete aardappel beter?

De zoete aardappel werd pas echt populair toen koolhydraat-arm eten een hype werd. Dat is opvallend aangezien een zoete aardappel 21 gram koolhydraten heeft (bij 100 gram) en een gewone aardappel 17 gram.

Waarom is deze aardappel dan zo gezond? Het gehalte vitamine C is een stuk hoger maar een gewone aardappel heeft dan weer een betere voedingswaarde op het gebied van mineralen.* Qua voedingstoffen ontlopen deze twee voedingsmiddelen elkaar niet er is echter een gebied waar de zoete aardappel het wint van de gewone aardappel; De Glycemische Index.

De glycemische index (GI)geeft aan hoe snel een voedingsstof je bloedsuiker doet stijgen. Hoe hoger de  GI-waarde hoe hoger de piek in je bloedsuikerspiegel. De maximale GI waarde is die 100, dat is exact de GI-waarde van glucose.

Wanneer je bloedsuikerspiegel regelmatig piekt, maakt je lichaam vaker insuline aan. Dit leidt tot meer vetopslag in je lichaam. Wanneer je vaak voeding tot je neemt met een hoge GI kan je lichaam minder gevoelig voor insuline of zelfs insulineresistent worden. Je hebt dan type-2-diabetes. Alle voedingsmiddelen met een lagere GI-waarde dan 49 zitten in de veilige zone, alles boven de 70 zit in de rode zone en moet je niet teveel van eten.

De GI-waarde van een zoete aardappel is 35 en die van een gewone aardappel 70. Dat betekent dat de zoete aardappel in de veilige zone zit terwijl de gewone aardappel op het randje van de rode zone zit.*

Mag je nu nooit meer een gewone aardappel eten?

Natuurlijk wel, de GI waarde van 70 is voor een gewoon gezond persoon niet direct gevaarlijk. Als je gezond en gevarieerd eet, sport en niet te veel snoept kan je prima elke avond aardappels eten. Mocht je nou gevoelig zijn voor (erfelijke) diabetes of een diabetes patiënt zijn dan is het wel belangrijk dat je zorgt voor minder producten in je voeding die je suikerspiegel laat pieken.

Mijn advies is dus om lekker gezond en gevarieerd te eten mét zoete en gewone aardappels.

 

Eten jullie ook vaak zoete aardappel, en wisten jullie al over de GI-waardes?

Liefs,

Daniëlle

 

Bronnen:

*  http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=1071
** https://gezondafvallen.nl/glycemische-index
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/over-eten/glykemische-index

 

Brightmorningdew

Comments 13

    1. Dat snap ik! Ik vind het zelf namelijk ook best een moeilijke knol/groente om mee te werken. Ik gebruik hem wel graag in bijv. curry’s of in een pompoensoep. Gewoon “zo” vind ik hem helaas (?) niet zo lekker.

  1. hahahaha ja al van baby af aan eet ik de zoete aardappel alleen als je weet hoe dan valt dit hele gezonde verhaal weer weg, tenminste, dat is dan de vraag, met een Indische oma krijg je de zoete aardappel namelijk gefrituurd als een chips… lol.. in pure zonnebloemolie gebakken, dun natuurlijk maar toch…

    Van de GI waarde wist ik niet, of tenminste, ik weet het wel, de theorie maar niet dat hier een GI aan vast zat als index 😉

    X

  2. Zo, weer wat geleerd! Ik at een tijdje zoete aardappelen, omdat ik ze een stuk.lekkerder vind. Vooral als.patathes uit de oven. Moet ze maar weer eens maken 🙂

  3. Eigenlijk ben ik geen aardappeleter, behalve voor de stamppot of opgebakken. Zoete aardappel vind ik wel lekker, al eten we dat ook niet zo vaak. Wel fijn zo`n informatief artikel!

  4. Jaaa ben sinds kort ook “om”! Heerlijk! Stamppot met verse andijvie en tomaatjes, of er zelf tortilla’s mee maken. Om één of andere reden voel ik een enorme motivatie om hier iets lekkers mee te maken, terwijl ik verder echt totaal geen keukenprinses ben.. De magie van de zoete aardappel?

  5. Wat interessant! Dat wist ik nog niet. Ik heb een keer geprobeerd een recept te maken met zoete aardappel, maar dit vond ik echt niet lekker! Of dit nou door het recept komt of door de aardappel… geen idee!

  6. Wat een fijn informatief artikel zeg meis, dank je wel daarvoor. Ik heb toevallig gisteren zoete aardappel gegeten en verkies dat echt zo boven de aardappel haha. X

  7. Hoi Daan, leuk over de zoete aardappel!
    Alleen eten wij hem graag gebakken on olijfolie, is daar ook de GI van bekend?
    Verder zoek ik nog info over havermout.
    Ik eet die gewoon rauw met fruit en soyamelk, maar overal lees je dat je moet koken of weken.
    Als je goed jouwt zal het toch pok wel goed opgenomen worden?
    Groetjes violet

    1. Post
      Author

      Hoi Violet! De olijfolie bestaat niet uit koolhydraten maar uit vetten, deze veranderen dus niets aan de GI-waarde! Het weken of koken van havermout is ook niet verplicht.. als je geen last hebt van je darmen door de rauwe havermout kan je die gewoon zo blijven eten!

  8. Mijn tip:
    De zoete aardappel doormidden snijden en (met schil) stomen. (schil wel eerst wassen).
    Dan stomen tot het lekker zacht is. Eten met rauwkost, rucola, noten, geitenkaas, paar druppeltjes olijfolie over enz….
    Heerlijke groente en super makkelijk te bereiden.

Laat mij weten wat jij vindt!