Hardlopen & sport |Week 3 – een rondje hard en een rondje langzaam

Brightmorningdew Body 4 Comments

Weekly Update

 

Week 3 zit er weer op, en ondanks dat ik nu zelf in Milaan zit wil ik jullie toch een update geven van hoe vorige week is gegaan. Ik kan jullie alvast vertellen dat het érg lang duurde tot ik mezelf van de bank af kreeg, het duurde tot donderdag om precies te zijn. Wel liep  ik deze week voor het eerst weer een rondje in een snel tempo om te kijken of ik het nog kon.

Benieuwd hoe het deze week is gegaan? Lees dan snel verder!

Donderdag

8 februari is de groet uit schoorl run al. Zoals ik jullie al eerder vertelde ben ik stiekem wel een beetje bang of ik het ga redden of niet. Die 10 kilometer loop ik wel uit, maar ik werd ineens wel erg bang of ik dat nog wel kon binnen het gestelde limiet van 90 minuten!

Vanwege mijn schenen mág ik niet eerder dan de achtste op een flink tempo een langere afstand lopen. Maar ik merkte dat mijn (hardloop) zelfvertrouwen tot het vriespunt was gedaald, ik besloot dan ook om maximaal 3 kilometer op een snel tempo te lopen. Het was de bedoeling om 6’45 te lopen (omdat ik straks 10km op 7’00 wil/mag lopen) maar dat was nog wel moeilijker dan dat ik dacht. Ik kreeg namelijk vanaf moment een mijn snelheid niet omlaag. Ik liep de eerste 2 km rond de 6’00. Lekker was het zeker, maar het was natuurlijk veel te hard. Ik wist dat ik deze snelheid niet lang vast kon houden, daar was ik allang niet meer op getraind. Na twee kilometer had ik mezelf dan ook volkomen opgeblazen. Ik besloot even mijn spieren te rekken om vervolgens op een iets rustiger tempo (6’45/6’50) het laatste stuk te lopen.  Toen ik mijn horloge op stop zette zag ik een gemiddelde snelheid van 6’23 in beeld, ik ben dus best tevreden!

Bij thuiskomst kwam ik er wel achter dat ik op schoenen had gelopen zonder inlay (ik heb een verwisselbaar zooltje voor in mn hardloopschoenen). OEPS! Dat was wel echt ontzettend dom, hallo ik ben pas net hersteld van shin splints!! Gelukkig heb ik er weinig van gemerkt maar op dat moment schrok ik wel echt.

Zaterdag

Zaterdag deed ik bovenstaand filmpje. Daarna deed ik nog 40 crunches, 40 schuine buikspieren en  40 squats. Kort maar krachtig aangezien ik Zondag letterlijk overal spierpijn had.

Zondag

 

Maar de spierpijn mocht de pret niet drukken, er stond een langzame 8 kilometer op het programma en die moest en zou gelopen worden. Voordat ik wegging had ik niet gezien dat het miezerde dus ik had in plaats van een regenjack een soort “softshell” jasje aan, deze is niet echt regen proof kan ik jullie vertellen. Hoe verder ik door de miezer liep hoe natter het jasje werd en echt ademend bleek hij bij regen ook niet te zijn waardoor ik mij van 2 kanten steeds kouder voelde worden. Het zweet op mijn lichaam kon nergens heen en werd dus koud en de miezer samen met de wind zorgde ook voor een kleine ijsdeken. Toen ik na 7,5kilometer dan ook langs mijn voordeur liep besloot ik het laatste rondje om het blok niet te lopen, ik had het te koud en voelde mij echt te zielig.

Dit rondje hardlopen was sowieso een mentale uitdaging, ik had vanaf minuut een al geen zin en had ook de hele tijd het gevoel eigenlijk geen tijd te hebben om hard te lopen. Zo moest ik eigenlijk gelijk na het hardlopen door naar een hightea en daarna moest ik door naar schiphol omdat ik een nacht weg ben voor mijn werk. Die druk maakte dat ik ook niet echt van het rondje kon genieten en eigenlijk telkens wilde omkeren en terug gaan. Dit soort rondjes zijn uiteindelijk altijd wel fijn. Het is een echte boost voor je zelfvertrouwen als je al je eigen slappe smoesjes negeert en uiteindelijk toch je rondje afloopt!

En die 500 meter die ik te weinig heb gelopen? Dat is eigenlijk alleen volgens Nike, google maps zegt dat ik de 8 kilometer wél heb gelopen dus het was niet helemaal een gefaalde loop! Volgende week tijd om die 8 echt aan te tikken, misschien zelfs de 9…

 

#JANUari tussenstand 10/15

Hoe is jullie week gegaan? Hebben jullie nog lekker gesport?

 

Brightmorningdew

Comments 4

Laat mij weten wat jij vindt!