Help! Op dieet en teveel gegeten – Wat nu?!

Brightmorningdew Body 1 Comment

Diëten en toch lekker willen eten, het is soms een dunne lijn waar we op balanceren. Een stukje chocolade wordt een hele reep en een bakje chips wordt de hele zak. HELP! Je hebt gezondigd, wat nu? Is heel je dieet naar de haaien of valt er nog wat te redden?

Ten eerste: een dagje uit je dieetritme eten is echt geen ramp, je kunt in een dag niet een hele week gezond eten verpesten. Ik schreef hier eerder al eens een artikel over. Maar ook een vakantie met lekkere hapjes betekent niet het einde van je gezonde levensstijl.

Waar ging je de mist in? Wist je van te voren dat je lekker wilde eten of is het een onverwachte eetbui. Als je bewust hebt gezondigd om lekker te genieten van een avond of vakantie maak je er dan niet te druk om. Mijdt de weegschaal maar even een tijdje en ga gewoon op gezonde voet verder. Over 2 weken zal je zien dat er echt niet zoveel aan de hand is. Of je aan bent gekomen of niet is op dat moment helemaal niet relevant, je had het gepland én hebt er van genoten.

Heb je echter gewoon een eetbui gehad? Dan is het belangrijk om te weten waar dit vandaan komt. Eet je omdat je niet lekker in je vel zit, omdat je je verveelt of omdat je niet genoeg gezonde producten eet? Als je eenmaal achter de oorzaak van je gedrag komt moet je maatregelen nemen om de oorzaak te “voorkomen”. Wees echter niet te streng voor jezelf, iedereen neemt wel eens een zijweggetje in zijn of haar weg naar een gezonde leefstijl en af en toe zondigen daar er gewoon bij!

Toch last van een schuldgevoel? Wellicht helpen deze stappen je:

1. Accepteer dat dit iedereen overkomt en dat je jezelf niet hoeft te straffen. Het feit dat je je bewust bent van je eetgedrag is al een waardevolle les.

2. Zoek uit waar dit (ongepland) zondigen vandaan komt. Misschien had je gewoon te weinig gegeten of was er net iets vervelends gebeurd.

3. Probeer een actie plan te bedenken voor als je nog eens in dezelfde situatie beland. Op die manier ben je een volgende keer beter voorbereid.

4. Neem een “balans dag”. Ga zeker niet te weinig eten maar eet een dag heel puur en onbewerkt. Dit zorgt bij mij vaak voor een direct gezondheidsgevoel. Dit kan vooral helpen als je je door het zondigen een beetje opgeblazen voelt.

5.Beweeg! niet om het eten te compenseren maar om een positieve draai aan je dag te geven. Ja je hebt gezondigd maar dat betekent niet dat je niet meer kan sporten.

 

En mocht je denken ‘alles is nu toch al verpest dan kan ik net zo goed blijven eten’ denk dan aan het volgende;

” Als je telefoon valt en er zit een kleine barst in het scherm sla je hem toch ook niet verder kapot met een sloophamer?”

 

Brightmorningdew

Comments 1

Laat mij weten wat jij vindt!