Ontbijt is dus blijkbaar níet de belangrijkste maaltijd van de dag

Brightmorningdew Body 1 Comment

We horen allemaal al jarenlang dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Tegen heug en meug proberen mensen dus iedere ochtend broodjes, yoghurt, havermout of iets anders naar binnen te werken. Maarrr ik heb goed nieuws! Ontbijten is namelijk helemaal niet zo belangrijk.

Er zijn talloze onderzoeken geweest naar het belang van ontbijten. Een aantal van deze onderzoeken zijn gesponsord door voedselfabrikanten. Dus die kunnen we eigenlijk afschrijven, nogal wiedes dat die zeggen dat ontbijten belangrijk is! Dit zijn namelijk de bedrijven die bijvoorbeeld ontbijtgranen maken. Andere onderzoeken worden vaak verkeerd geïnterpreteerd, het blijkt namelijk dat er nooit een direct verband is ontdekt tussen niet ontbijten en overgewicht! En dat terwijl dit wel altijd gezegd werd. Van niet ontbijten zou je stofwisseling verpesten, snacken in de hand werken of gewoon aankomen zonder duidelijk aanwijsbare reden. En dit is dus allemaal niet zo zwart wit als we dachten. Niet ontbijten hoeft niet zo erg te zijn.

WAT?! Dus al die tijd dat je met tegenzin zat te ontbijten hoefde dat niet? Klopt! Maar ook dit is weer niet zo zwart wit. Ontbijten is namelijk wel belangrijk als je ’s ochtends honger hebt. Op je hongergevoel vertrouwen blijkt namelijk de meest effectieve methode om overgewicht te voorkomen. Nu denk je vast: “ja duh, dat had ik ook wel bedacht”. Maar ontbijten met tegenzin gaat dus vol tegen deze regel in. En kan iedereen even zijn hand opsteken als ze dit wel eens hebben gedaan omdat dat nou eenmaal hoort?

Dus hoe kan je nu het beste je ontbijt aanpakken?

Eet als je honger hebt en eet niet als je (nog) geen honger hebt.

Vertrouw op je lichaam, die weet namelijk wel wat je nodig hebt. Mijn ervaring is dat niet ontbijten bij mij zorgt voor snaaien later op de dag. Zoet ontbijten werkt voor mij ook niet, dan blijf ik de hele dag trek hebben in zoete dingen. Dit is natuurlijk niet voor iedereen het zelfde. Probeer dus verschillende dingen uit en kom er achter wat voor effect ontbijten heeft op jou lichaam!

Vaak zul je merken dat binnen 2 uur nadat je opstaat een natuurlijk moment komt dat je honger krijgt. Zorg er dus wel voor dat je iets bij je hebt om even te eten als dat hongergevoel komt opzetten. Zorg er dan wel voor dat het wat gezonds is! Van het eten van snacks en vette happen wordt je namelijk nog altijd dikker ;)!

Bron

Foto: Picjumbo.com

Brightmorningdew

Comments 1

  1. Kijk ben ik toch niet zo gek, ik ontbijt nooit als tiener al liever niet totdat ik moest, hahahaha weer die slankclub, met tegenzin, en ja, als ik wakker wordt, wel water en drinken, vroeger thee en nu koffie, en inderdaad, als ik het een kans geef, 2 uur maar vaker nog pas veeeeeeeeel later, laten we zeggen tegen lunchtijd, dat ik pas dan trek krijg in iets en ja natuurlijk eet ik dan normaal iets, op dit moment weer veel fruit en yoghurt, ik val dan ook meestal af in de zomer, ra ra 😉

    X

Laat mij weten wat jij vindt!