Sporten als je verkouden of grieperig bent

Brightmorningdew Body 1 Comment

Koorts heeft mij nog altijd aan het bed gekluisterd maar is dit wel het verstandigste? Kan je sporten als je ziek bent, en zou het je herstel kunnen bevorderen? Omdat ik verder toch niet veel te doen heb besloot ik dit uit te zoeken en het met jullie te delen ;)!

Lees snel verder om te weten of je wel of niet moet sporten als je ziek bent.

“Doe het rustig aan”

Extreme inspanning zoals een flinke krachttrainingssessie of een lange afstand hardlopen zorgt ervoor dat je weerstand daalt. Extreme inspanning kan er dus voor zorgen dat je nog zieker wordt dan je al was, zeker als je last hebt van een bacterie en/of virus.

Bij sommige kwaaltjes is het overduidelijk dat je niet kan of moet sporten, maar als het op griep of verkoudheid aankomt twijfelen mensen nog eens.

“Griep of verkouden?”

Als je graag wil sporten is het belangrijk te weten waar je precies last van hebt. Een griep of flinke verkoudheid worden vaak met elkaar verward maar het zijn toch echt twee heel verschillende kwalen. Voor dat ik je kan vertellen of je mag sporten is het goed om te weten of je verkouden bent of griep hebt.

De twee kan je als volgt onderscheiden:

Een verkoudheid is een ontsteking van de slijmvliezen in je neus, keel en bijholte. Hierdoor kan je last krijgen van verstopte holtes, keelpijn en hoesten. Ook kan er een lichte verhoging van maximaal 38 graden Celsius optreden.

Griep krijg je van het influenza virus en geeft andere ziekte verschijnselen. Vaak krijg je ineens hoge koorts die binnen 12 uur wel kan oplopen tot 39 graden Celsius of meer. Je krijgt vaak last van koude rillingen, spierpijn, lusteloosheid en je kan er flink lang last van hebben.

“Maar mag je nou wel of niet sporten?”

Sporten met koorts is absoluut uit den boze, het is een fabeltje dat je dan de koorts er uitzweet. Door te sporten met koorts kan je zelfs een infectie van je hartspier oplopen met alle gevolgen van dien. Doe dus rustig aan bij koorts en neem na je weer beter bent nog zeker 3 a 4 dagen rust.  Ook als verkoudheid een voorhoofdsholteontsteking is geworden is het verstandig om rust te pakken en vooral niet te sporten.

Als de koorts onder de 38 graden is kan je wel even naar buiten voor een rustige wandeling, maar zorg dat je niet te ver van huis gaat en neem bij voorkeur iemand mee om op je te letten.

Bij een gewone verkoudheid kan je gewoon sporten, mits de inspanning niet te extreem is. Het kan er zelfs voor zorgen dat je neus weer open gaat en je je wat fitter gaat voelen.

Nu je dit weet kan je voor jezelf de volgende regels onthouden:

Bij griep kan je beter niet sporten en moet je na je weer beter bent ook nog 3 á 4 dagen rust nemen.

Bij verkoudheid is het afhankelijk van je overige symptomen of je kan sporten of niet.

“En paracetamol dan?”

Koorts en spierpijn wordt vaak onderdrukt met paracetamol. Als de koorts met behulp van paracetamol is gezakt kan je dan wel sporten?

Sporten onder invloed van pijnstillers is zeker niet aan te raden en is wellicht nog onverstandiger dan sporten zonder medicatie. De pijnstillers onderdrukken namelijk niet alleen de huidige symptomen. Pijnstillers kunnen ook de ‘noodsignalen’ van je lichaam onderdrukken waardoor je je klachten alleen maar erger kan maken.

Laat de paracetamol dus lekker liggen als je het wil gebruiken om toch te sporten.

“De nek-check”

Twijfel je nog altijd over of je moet gaan of niet? Doe dan de nek-check!

In de hardlopers-wereld is de nek-check een veel gebruikt middel om te kijken of je nog kan sporten of niet. Heb je last van klachten boven de nek (loopneus, hoofdpijn of oorpijn) dan kan je op een matige intensiteit sporten. Zitten je klachten ook onder de nek (koorts, rillingen, hoesten, spierpijn of benauwdheid) dan kan je het sporten beter even laten voor wat het is.

Ik zelf hoef op dit moment geen nek-check te doen om te weten of ik nog kan sporten of niet. Dit typen voelt namelijk al als een ontzettende inspanning ;). Ik hoop dat alle andere snotteraars en twijfelaars wat hebben aan deze informatie.

Liefs,

Daniëlle

Brightmorningdew

Comments 1

  1. Ik had nog nooit gehoord van de nek-check. Dat is inderdaad een goede! Ik weet wel van mezelf dat iedere vorm van beweging, buiten wandelen om, echt funest is voor mijn lichaam als ik me niet oké voel. Liever iets té rustig aan doen dan over je grenzen heen gaat als je je niet lekker voelt vind ik!

Laat mij weten wat jij vindt!