4 manieren om iemand met stress te steunen

Casual Friday 3

Zo tegen het einde van het jaar zijn er altijd tentamenweken, deadlines en projecten die voor de 31 december af moeten. Met alle vrije dagen en de feestvreugde kan dit soms zorgen voor veel stress bij mensen in je omgeving. Hoe steun je dit soort mensen nou? En wat moet je vooral niet doen? Ik vertel het je vandaag op mijn blog.

1. Praktische hulp

Vraag of je kan helpen met boodschappen of bied aan om op een zaterdag te komen helpen met schoonmaken. In tijden van hoge stress schieten huishoudelijke taken er vaak bij in, niets is dan lekkerder dan iemand die dit even bij je uit handen neemt. Vraag dit natuurlijk wel even van te voren, je wil natuurlijk niet als een stalker overkomen.

2. Wees een luisterend oor

Als je vriendin je belt om te klagen over haar drukke baan, vervelende baas of extreem drukke tentamenweek laat haar dan lekker uitrazen. Probeer geen “goede adviezen” te geven, hier zit ze waarschijnlijk niet op te wachten. In tijden van stress heeft iemand al superveel prikkels te verwerken en soms is het dan gewoon even lekker om je af te reageren.

Laat haar dus lekker uitrazen en geef alleen advies als daar specifiek om gevraagd word!

3. Geef ruimte

Laat van je horen maar dring jezelf niet op. Geef iemand de ruimte om lekker tot rust te komen, ook als dit betekent dat ze niet met jou mee wil winkelen of naar de film. Sommige mensen hebben namelijk echte “me-time” nodig om tot rust te komen. Het laatste wat iemand dan nodig heeft is een vriend of vriendin die alle privé tijd opeist.

4. Plan een lichtpuntje

Plan een leuke activiteit voor als de periode voorbij is. Vraag wanneer de deadline, het laatste tentamen of het einde van de periode is en spreek af om dan wat leuks te gaan doen. Zo hebben jullie beide iets leuks om naar uit te kijken. Jij kan daar aan denken als je het even moeilijk vind dat er wat minder tijd is voor jou en andersom kan hij of zij daar ook aan denken in tijden van stress.

Een van de belangrijkste tips die ik jullie verder nog mee wil geven is om je níet op te dringen. Als het slecht gaat met een van je vrienden dan voel je misschien de behoefte om er boven op te springen, elke dag te bellen en om wekelijks een kaartje te sturen. Hoe lief dit ook is, hier zitten mensen vaak niet op te wachten. Dring jezelf dus niet op maar laat iemand gewoon weten dat je ervoor hem/haar bent.

Heeft iemand last van langdurige stress of heb je het idee dat het de verkeerde kant op gaat? Dan kan je dit natuurlijk altijd voorzichtig aankaarten. Wellicht heeft iemand dan namelijk wat meer hulp nodig dan een hart onder de riem

Wat doen jullie om je vrienden te steunen in tijden van stress?

Liefs,

Daniëlle

Brightmorningdew
Please like & share:

11 thoughts on “4 manieren om iemand met stress te steunen

  1. Dit artikel had ik echt even nodig. Ik vind het heel erg moeilijk om vrienden met stress even met rust te laten, ik spring er juist heel erg bovenop. Ik wil graag dat het zo snel mogelijk weer goed gaat. Maar nu ik dit heb gelezen ga ik daar wel iets meer op letten.

  2. Wat een goede tips!! 🙂 Ik probeer ook niet te snel met adviezen te komen al vind ik dat nog wel eens lastig haha
    Wel heb ik samen met mijn vriend al een leuke date ingepland aan het begin van de kerstvakantie; hij heeft het nu super druk en ik ook wel een beetje waardoor we elkaar al een week niet hebben gezien, en de komende 1,5 week elkaar waarschijnlijk ook niet zien.. daar heb ik het soms wel moeilijk mee, maar ook extra fijn om elkaar dán wel weer te zien! 🙂

  3. Van 1 tot 4 doe ik allemaal, want dat is zo, en helemaal waar, iedereen is anders en de meest simpele vraag die je kunt stellen is: ‘Wat mag ik voor jou doen, wat heb je nodig!’

    En dan kun je zelf ook aangeven, maar doe dat 1x, slechts eenmalig aanbod zeg ik dan: Kan ik helpen in huis? Boodschappen, wil je misschien dit, zus of zo? Nee, dan gaat het over en hoor ik het wel als je het alsnog iets wilt. Of mij nodig hebt.

    Misschien dus nog een goede tip hoe dit bespreekbaar te maken, en geef de ander ook de kans om na te denken natuurlijk, want dit is ook erg direct wat de meesten niet verwachten, dus kun je er ook van maken, eenmalig aanbod, en dit blijft staan voor de komende tijd… 😉

    Het eenmalige aanbod is dan ook niet bedoeld voor de ander, maar dat jij het als persoon eenmalig aanbied wat blijft staan en er zelf niet meer over zult beginnen dan.

    X

  4. Ik ben het zo ontzettend eens met tip nr. 2!
    Zelf kan ik ook nog weleens een ‘stresskip’ zijn. Het laatste wat ik dan van anderen wil horen, zijn ongevraagde praktische adviezen. Waar ik dan vooral behoefte aan heb, is inderdaad een luisterend oor en begrip. En… als iemand me mijn huishoudelijke taken uit handen zou nemen, dat zou ik op zo’n moment ook héél erg kunnen waarderen… Maar, misschien is dat toch wel net íets te veel gevraagd?

    1. Is dat zo? Even een bordje eten langsbrengen bij een vriendin die het zwaar heeft of in plaats van bankhangen samen even boodschappen doen vind ik als vriendin niet teveel hoor :-)! Het word natuurlijk wel lastiger als je vriendinnen zelf een gezin hebben of verweg wonen.. niet heel haalbaar voor iedereen dus maar wel een mooi gebaar!

  5. Misschien ook een tip: vat het niet persoonlijk op als iemand gestresst of minder leuk reageert omdat ‘ie niet in z’n vel zit. Dat kan ook een heleboel steun bieden! De andere tips zijn ook heel goed!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge