Afvallen | Hoe zet je die knop om in 5 stappen

Brightmorningdew Body, MIND 7 Comments

scaleBron

 

“Als eenmaal die knop om is gaat het vanzelf” dit is wat je veel mensen hoort zeggen die hun hele levensstijl hebben omgegooid. Maar hoe zet je die knop om? Deze vraag hield mij tot 2 jaar terug ook ontzettend bezig. Hoe doe je het? Hoe zorg je ervoor dat je altijd gemotiveerd bent om de juiste keuzes te maken? Hoe zet je de knop om en ga je voor je nieuwe levensstijl?

Ik vertel het je vandaag aan de hand van 5 simpele stappen!

1. Stel jezelf een mooi en positief doel

Het mooie van een positief doel is dat hij blijft bestaan. Als je de knop om wil zetten voor een man, een kledingstuk of een vakantie kan dat doel vervagen. Het gemak zorgt er dan voor dat de klad er inschiet en voor je het weet ben je weer terug bij af. Een voorbeeld van een mooi en positief doel is bijvoorbeeld dat je het doet om leuke dingen te kunnen ondernemen met je kinderen. Of zodat je straks een mooie tocht kan fietsen, een marathon kan hardlopen of omdat je graag zonder pakjes en zakjes wil leren koken.

Zorg dat het doel dat je bedenkt echt een motivatie voor jou is. Het moet iets zijn wat je echt graag wil! Het kan soms moeilijk zijn om te bepalen of je iets echt uit jezelf komt aangezien wij mensen veel beslissingen laten beïnvloeden door anderen. Ga daarom niet over een nacht ijs met je doel, geef je zelf echt even de tijd om een doel te vinden dat bij je past.

2. Schrijf

Koop een mooi notitieboek en gebruik je mooiste pen. Schrijf nu je doel op in het boekje en schrijf daarbij wat je allemaal moet doen om dit doel te bereiken. Welke rol speel jij bij het behalen van je doel?

Zet je zelf daarna tussen doelen. Zo wil ik óóit een marathon lopen (hoofddoel) maar waren mijn 5 en 10 kilometer hele duidelijke tussen doelen waarvoor ik dezelfde motivatie heb als mijn hoofddoel. Bekijk dus welke tussen stappen jij nodig hebt om bij je hoofddoel aan te komen en schrijf ook deze op.

3. Vertel

Vertel mensen (iedereen die het maar horen wil) waar je mee bezig bent en waarom je dit doet. Hoe vaker je het verteld hoe meer je doel een deel word van jou. De knop word zo bijna automatisch voor je omgezet.

4. Start

Kies een startdatum voor jezelf. Een einddatum is (zeker als je einddoel groot is) vaak lastig te zetten, een start datum daar in tegen is zo gezet. Zorg dat de datum niet “morgen” is, op die manier kan je je namelijk niet geestelijk voorbereiden. Als ik bedenk dat ik iets wil zet ik mijn start datum vaak een dag of 4 later, op die manier kan ik goed uitzoeken en plannen wat ik allemaal nodig heb om dat doel te behalen.

Gun jezelf deze tijd, die paar dagen zullen echt geen roet in het eten gooien! Goed voorbereid van start gaan is het halve werk! Kies dus een startdatum, zoek uit wat je allemaal nodig hebt om je doel te behalen en maak een globale planning.

5. Accepteer

Accepteer bij voorbaat dat je slechte dagen zult hebben. Dat er weken zullen zijn dat je wat minder gemotiveerd bent. (Eerder schreef ik al een stuk over hoe je de motivatie kan vasthouden op slechte dagen)

Door bij voorbaat te accepteren dat mindere dagen er ook bij horen zal het minder als falen voelen.

 

Ik hoop dat deze tips jullie kunnen helpen de knop om te zetten! Deze tips gelden niet alleen voor afvallen maar ook voor andere doelen die je jezelf hebt gesteld. Wat dat doel ook is, ik wens je veel succes!

 

 

Brightmorningdew

Comments 7

  1. Ik geef je gelijk want alle punten zijn raak.

    Hier ging de knop op een natuurlijke manier om, eerst moet ik er geestelijk aan toe zijn wil ik voor helemaal voor gezond gaan. Uiteraard calculeer ik mindere momenten in en weet ik dat ik nooit helemaal suiker- gluten of watdanook vrij door het leven zal gaan.

  2. I simply want to mention I am just all new to blogging and certainly savored your web site. Most likely I’m likely to bookmark your blog post . You really have good articles. Bless you for sharing your blog site.

    1. Post
      Author

Laat mij weten wat jij vindt!