Discipline voor luie mensen

Ik ben lui én ik heb discipline. Die twee dingen lijken misschien gek in één zin, maar laat het me uitleggen. Juist omdat ik lui ben, werk ik efficient en om efficient te werken heb je een hoop discipline nodig.

Wanneer je efficient werkt met de juiste discipline kun je op de “down” momenten ook écht lui zijn. Lekker Netflixen of gamen omdat je alles wat je moest doen toch al gedaan hebt.

Dus voordat je jezelf voortaan weer als lui bestempeld… Loop je op schema? Heb je alles gedaan wat je moet doen?

Ja?

Nou dan mag je ook best even “lui” zijn. Want het zijn deze luie momenten waarop je vaak ineens goede ideeën krijgt of hernieuwde energie om die lastige klussen aan te pakken!

Waarom discipline belangrijk is voor ZZP’ers

Als zelfstandige heb je natuurlijk een flinke dosis doorzettingsvermogen nodig. Er is geen collega die je een trap onder je kont geeft als je een dag wat minder productief bent en ook opdrachtgevers komen niet zomaar aanwaaien. Opstaan en shit doen is van belang voor iedereen, maar zonder discipline heb je als ZZP’er waarschijnlijk geen lang leven.

Maar wat nu als je alleen lui bent en dus nog geen echte discipline hebt opgebouwd? Nou, dan heb ik de volgende tips voor je!

Train jezelf en je discipline

Discipline is niet iets wat je hebt of niet. Het is eigenlijk net als conditie; je moet het opbouwen en bijhouden. Loop dus ook niet direct te hard van stapel. Door jezelf allemaal dingen op te leggen is de kans dat je faalt (en daarna opgeeft) groter. Begin dus klein! 

  • Maak en to-do lijst met maximaal 3 of 4 taken die je echt af moet maken op een dag. Beloon jezelf nadat je dit ook daadwerkelijk hebt gedaan.

Ken je valkuilen

Dit is vast niet de eerste keer dat je probeert om discipline voor iets op te brengen. Waarschijnlijk is dit de zoveelste keer dat je een poging doet om gestructureerder te werken, gezond te eten of misschien wel vaker te sporten.

En waarschijnlijk ken je ook je eigen valkuilen. Op de bank zitten nadat je thuiskomt uit werk, geen boodschappen doen en dus iets ongezonds bestellen of als een kip zonder kop aan je werk beginnen omdat anderen je maar mailtjes blijven sturen.

  • Herken je valkuilen en maak een actieplan.Mijn grote valkuil als het op werk aankomt? In de “thuismodus” blijven zitten omdat ik thuis werk. Mijn actieplan? Na het opstaan en ontbijten een to-do lijst maken voor de dag en dan direct douchen en mij klaarmaken voor werk. Ook zorg ik dat er in mijn werkkamer geen huishoudelijke afleidingen zijn.
  • Accepteer dat je er soms invalt maar laat je dan niet verslaan.Het is logisch dat je soms in een van je valkuilen trapt, laat dit echter niet je voortgang verpesten. Je bouwt discipline op door zelfs na een tegenslag gewoon weer terug te veren. Bij de lunch een slechte keuze gemaakt qua eten? Geen man overboord! Vanavond kook je gewoon weer hartstikke gezond.

Ken jij je valkuilen nog niet? Houd dan naast een to-do lijst ook een afleidingen lijst bij. Waarom deed je niet de dingen die je moest doen, wat  waren je smoesjes hiervoor? Wanneer je dit gaat bijhouden zul je al vrij snel een patroon herkennen.

Spreek regels met jezelf af

Discipline is eigenlijk niets anders dan doen wat je afspreekt. En dat is iets wat je kan en moet trainen. Om dingen gedaan te krijgen is het dus handig om duidelijke afspraken met jezelf te maken. Niet gezellig, maar wel nodig voor een ijzeren discipline!

  • Maak dag en weekafspraken met jezelf zoals bijvoorbeeld gezond eten, hardlopen/sporten en een einddoel dat je die week qua productiviteit gedaan wil hebben
  • Maak ook simpele afspraken met jezelf zoals:
    • Elke dag om 07:00 opstaan
    • Elke avond een to-do lijst maken voor de volgende dag
    • Maximaal 4 uur Netflix per week
    • etc.

Deze afspraken zijn vooral “simpel” omdat ze relatief klein zijn, de uitvoering kan soms nog wel wat lastig blijken. Toch moet je proberen je aan dit soort regels te houden. Door jezelf stukje bij beetje dit soort dingen aan te leren groeit de discipline en ben jij, voor je het weet, ook iemand die dingen gedaan krijgt én tussendoor lekker zonder schuldgevoel kan luieren.

 

 

 

 

Brightmorningdew
Please like & share:
Dit vind je misschien ook leuk om te lezen

2 thoughts on “Discipline voor luie mensen

  1. Het is ook zo simpel eigenlijk, alleen geef jij de basis aan van lui zijn, en dat ben ik niet, ik kan het gewoon niet, de discipline aanhouden, ik word gewoon afgeleid door andere zaken, en dan heb ik het over ik wil graag dit doen, maar ik moet eerst dat doen, dan is dat gedaan, dan is mijn energie alweer op zijn einde bijv.

    Ik heb het al met koken, dan wil ik iets, ga de boodschappen doen, geniet daar ook van, maar als ik thuis kom ben ik alweer mijn energie kwijt, dus word het pas de volgende dag dat ik het ga maken wat ik gisteren eigenlijk wilde eten. Maar dat zelf gerust ook met mijn chronische last te maken hebben, dat mijn energie gewoon verdeeld moet worden en na bepaalde dingen, ben ik gewoon al op. Waar ik in mijn hoofd mijzelf dan zit te irriteren maar ik wil nog, dan lukt het gewoon niet, en dan juist dan, moet ik het gewoon even laten gaan. Dus maak ik soms een lijst, van wat ik gedaan wil hebben, en die lijst werk ik dan in een bepaalde tijd af, althans probeer ik, gezien er ook nog onvoorziene dingen kunnen gebeuren, als een vriendin vraagt of ik thuis ben…. zeg ik ja 😉 catch my drift? hahaha

    X

  2. Ik vind het vaak makkelijker gezegd dan gedaan! Ik merk namelijk vaak dat ik ’s morgens vol goede moed begin om bijvoorbeeld gezond te eten door met havermout of een smoothie te ontbijten maar doorheen de dag voel ik me zo zwakker en zwakker worden en uiteindelijk heb ik op het einde van de dag toch 3 stukken chocolade op terwijl ik ’s morgens nog zo zeker was dat ik dat sowieso niét ging doen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge