Life | Stress eten, hoe kom je er vanaf?

Brightmorningdew Body, MIND 8 Comments

DSC02087

 

Emotie-eters, of meer specifiek stress-eters. Veel mensen met overgewicht hebben last van eten tijdens periodes van stress. In een wereld die steeds stressvoller en drukker word zal dit probleem alleen maar groter worden. Stress eten, wat is het? En misschien nog wel belangrijker… hoe kom je er vanaf?

Wanneer ben je een stresseter

We eten allang niet meer alleen om onze honger te stillen. Eten doen wij tegenwoordig om veel uiteenlopende redenen. We eten om te vieren, verdriet word weg-gegeten, we worden beloond met eten en ook stress word opgelost met een lekkere maaltijd. Meer dan ooit vinden wij gezelschap, troost en comfort in voedsel.

Weet je niet zeker of je een stress eter bent? Kijk dan eens naar onderstaande checklist;

– Eet jij vaak meer de dagen voor een spannende gebeurtenis zoals bijvoorbeeld een presentatie, sollicitatie of toets?

– Eet jij vaak terwijl je niet eens honger hebt en zelfs al vol zit?

– Eet jij vaak in een soort “trance” waardoor je niet van het eten geniet? En heb je daarna spijt van hetgeen wat je hebt gegeten?

– Beloon jij jezelf met eten?

– Is eten voor jou troostend, eet je als je verdriet hebt?

– Krijg jij na een flinke huilbui trek?

– Heb je soms het gevoel geen controle te hebben over je eetgedrag?

beantwoord jij  2 of meer van deze vragen met “ja” dan is er een grote kans dat je last hebt van stress eten. Het komt in verschillende vormen en maten en de een heeft er ook meer last van dan een ander. Het belangrijkste is ook je eigen ‘probleem ervaring’, als het jou en je doelen in de weg staat is het een groter probleem dan wanneer jij er eigenlijk geen last van ondervindt.

Stoppen met stress-eten

Goed, je bent dus een stress-eter en je wil er vanaf komen. Hoe pak je dat aan? Stap een is accepteren dat je eet vanuit een gevoel van stress. Accepteer dat dit probleem aan pakken óók stress met zich mee kan brengen. Het is dus niet met een paar simpele tips opgelost, denk je dat het probleem echt uit de hand loopt zoek dan zeker ook professionele hulp van bijvoorbeeld een diëtiste.

1. Begin met een gezonde leefomgeving

Zorg dat je in je huis weinig stress ervaart en zorg ook voor weinig verleidingen in huis. Stress in je leefomgeving kan bijvoorbeeld al komen door troep, ongeopende post of klusjes die blijven liggen. Zorg er dus voor dat je huis netjes en opgeruimd is, dat je je post opent en dat je rot-klusjes niet te lang uitstelt.
Daarnaast is het belangrijk om slim boodschappen te doen. Haal alleen wat lekkers als er mensen langskomen of haal precies voldoende voor je geplande snack. Als er niets in huis is waar je op kunt “losgaan” is de verleiding ook minder groot.

2. Doe de “honger check”

Hang desnoods op je kastjes een post-it die je hier aan herinnert. Denk na of je echt trek/honger hebt of dat er iets anders aan de hand is. Als er iets anders aan de hand is wat is het dan? Wat is er vandaag gebeurd, waarom heb je zin om te eten? Het gedrag herkennen en de reden erkennen kan er vaak al voor zorgen dat de zin om te eten flink afneemt.

Heb je toch gedachteloos zitten eten evalueer je gedrag dan achteraf zonder jezelf te veroordelen. Negatieve emoties werken alleen maar averechts, je moet constructief met jezelf opzoek naar de kern van je probleem. Hou dit dan ook allemaal bij in een schrift zodat je op slechte dagen ook je eigen vorderingen kan bekijken.

3. Eet bewuster

Als jij in stress situaties vaak gedachteloos eten naar binnen ‘zit te schuiven’ moet je proberen om je hoofd maaltijden bewuster te eten. Zet je TV en telefoon uit en eet heel bewust je ontbijt, lunch en diner. Op die manier leer je jezelf aan om niet gedachteloos te eten, dit gedrag werkt dan door op de onbewuste momenten. Ik merkte bij mijzelf dat toen ik bewuster ging eten tijdens mijn hoofdmaaltijden dat het ‘gedachteloos schuiven’ langzaamaan minder werd.

4. Vind andere manieren van ontspanning

Probeer bijvoorbeeld sporten, tekenen, zingen of het bakken van gezonde producten. Een activiteit vinden die je leuk vindt om te doen zorgt voor veel minder stress. Probeer dan ook om dit soort activiteiten in je dagelijks leven in te passen zodat ze niet alleen stress verminderen maar ook soms stress kunnen voorkomen.

5. Vier kleine successen 

Een drukke week gehad en twee dagen gezond gegeten? Vier dit! Negeer die vijf dagen waarbij het niet goed ging, die heb je (als het goed is) al geëvalueerd en daar kan je niets meer aan veranderen. Benoem al je successen (hoe klein ook) en vier deze. Doe dit dan natuurlijk niet met eten ;)! Beloon jezelf met een lekkere Netflix marathon, positieve woorden in je notitieboekje of met iets anders kleins.

 

Stress-eten is een lastig probleem waar geen pasklare oplossing voor bestaat. Als jij een stress eter bent geef jezelf dan de tijd, met een positieve instelling en doorzettingsvermogen kan ook jij uiteindelijk een gezondere relatie met eten krijgen. En nogmaals, heb je echt het gevoel de grip kwijt te zijn praat dan eens met een professional.

 

Eten jullie juist wel of niet als je stress hebt?

Brightmorningdew

Comments 8

  1. Ik ben absoluut een stress-eter, ik probeer alleen gezonde snacks te eten. Zoals meloenstukjes of ananas. Haha! Het is inderdaad een heel lastig probleem, maar je geeft supergoede tips!

  2. Ah ik herken dit heel erg! Ik kan dan opeens OF superveel eten, of ik krijg geen hap door mijn keel. Ligt een beetje aan het soort stress. Goed artikeltje!

  3. Gelukkig kan ik zeggen dat ik op alle vragen eigenlijk met een nee kan beantwoorden, natuurlijk heb ik weleens een bui, maar dat is meestal contra, als ik happy ben en zin in gezelligheid, bedenk, zaterdagavond, filmpje, in mijn eentje genieten 😉

    En dat doe ik dus ook bijna niet.

    X

  4. Ik eet juist meer als in stress of juist minder en als ik wel ga eten dan gaat dat inderdaad als in een trance dan gaat alles wat verteerbaar is erin hahaha, eigenlijk best ernstig.

  5. Ik ben echt een stress-eter. Maar ik merk nu het schooljaar voorbij is en ik in principe geen verplichtingen meer heb, ik ook echt veel minder eet.
    X Annabel

  6. Helaas ben ik een echte emo eter, het gaat van het ene uiterste naar het andere uiterste. Van helemaal niet eten naar ‘overeten’. Momenteel ben ik er mee bezig om hier wat beter mee om te kunnen gaan.

  7. I simply want to tell you that I am just newbie to blogs and absolutely enjoyed you’re web-site. Probably I’m going to bookmark your website . You really come with remarkable posts. Thanks for revealing your web-site.

Laat mij weten wat jij vindt!