Tips tegen een herfstdip

Het wordt weer kouder en donkerder, je bed uitkomen is moeilijker dan twee maanden geleden en de herfstdip ligt op de loer. Gelukkig is er iets aan te doen!

1. Bewust ademhalen voor ontspanning

Waar je in de zomer als vanzelf ontspant, ligt stress in de koudere maanden op de loer. Ik merk zelf dat alleen al door de kou mijn ademhaling hoger zit. Mix dit met een “rat race” tot de feestdagen en een stressbol is geboren. Het is in deze periode dus extra belangrijk om goed op je ademhaling te letten. Dit kan door simpele ademhalingsoefeningen of bijvoorbeeld yoga en meditatie.

2. Maak het huis licht en gezellig

Wat deze periode juist zo ongezellig en somber maakt? Hoe donker het kan zijn! Ik maak daarom in mijn huis gebruik van daglichtlampen en véél kaarsen. Ook doe ik de gordijnen helemaal open als er wat zonnestralen zijn zodat het allemaal niet zo donker aanvoelt.

Daarnaast breng je nu ook meer tijd binnenshuis door, zorg er daarom voor dat je huis gezellig aanvoelt. Maak wat vaker schoon, leg wat extra kussens op de bank en haal wat bloemen of planten in huis. Wanneer jij vrolijk wordt van je eigen inrichting voelt het ook gelijk een stuk minder vervelend om veel binnen te zitten.

3. Ga overdag naar buiten

Wanneer het winter wordt voel je je soms al helemaal een mol. Het is donker als je thuis weggaat en ook weer donker op het moment dat je terug naar huis gaat. Het is daarom belangrijk om wel een beetje zonlicht te zien. Ga in je pauze naar buiten en wandel tenminste 15 minuten. Het daglicht en de frisse lucht zorgen ervoor dat je je minder opgesloten voelt en dragen bij aan een gelukkiger gevoel.

4. Beweeg überhaupt wat meer!

Komt-ie weer, ik ben wat dat betreft net een huisarts ;), maar probeer meer te bewegen! In de zomer ben je automatisch veel buiten, loop je meer en stap je sneller op de fiets. Zodra het donkerder en kouder wordt laat je al deze goede voornemens weer varen. Zonde, want daardoor kun je je juist lusteloos gaan voelen! Pak dus ook in de donkere maanden soms de fiets, blijf wandelen en ga desnoods naar de sportschool voor een lichte training. Je hoeft je echt niet helemaal in het zweet te werken, een beetje extra beweging kan al wonderen doen!

5. Plan momenten in met vrienden

In de zomer zie je je vrienden een stuk vaker. Een BBQ hier, een dagje naar het strand of gewoon spontaan een terrasje… allemaal dingen die niet meer kunnen zodra het kouder wordt. Dit betekent natuurlijk niet dat je je vrienden minder hoeft te zien! Organiseer een kroegentocht, filmavond of ga lekker samen kokkerellen. Zo trek je dat “zomerse gevoel” toch nog wat langer door en het is natuurlijk altijd gezellig om je vrienden wat vaker te zien ;).

 

Brightmorningdew
Please like & share:
Dit vind je misschien ook leuk om te lezen

2 thoughts on “Tips tegen een herfstdip

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge