Vijf tips tegen de najaarsdip

Brightmorningdew MIND 10 Comments

DSC02087

Het wordt kouder, de dagen worden korter en de najaarsdip ligt op de loer. Vandaag heb ik vijf tips om deze dip tegen te gaan en jezelf fris en fruitig door het najaar heen te slepen!

1. Slik de zon

De zon is een belangrijke bron van vitamine D, in het najaar zie je het zonnetje helaas een stuk minder. Slik daarom je vitamine D bij je ontbijt in de vorm van supplementen! Ook sommige voedingsmiddelen zoals vette vis zorgen voor wat meer vitamine D. Dit zal helpen tegen het lusteloze gevoel dat je kan krijgen in het najaar.

2. Beweeg

Ga lekker naar buiten om te wandelen, hard te lopen of te fietsen. Door buiten lekker actief bezig te zijn vang je toch een aantal van de schaarse zonnestralen en maak je wat endorfine aan door de extra beweging die je krijgt.

3. Maak het thuis gezellig

In het najaar breng je meer tijd door in je huis, daarom is het belangrijk dat je je huis gezellig maakt. Verander je kussens, steek wat mooie kaarsen aan en zorg dat je je fijn voelt in je huis. Last van rommel? Misschien heb je wat aan deze tips over opruimen die ik vorige week gaf.

4. Vind een ritme

Nu de dagen korter worden past je zomerritme niet meer bij de tijd van het jaar. Probeer de kortere lichte uren zo veel mogelijk te benutten. Ga in je pauzes even naar buiten en probeer wat vroeger naar bed te gaan. Je bent vatbaarder voor een dipje als je moe en/of lusteloos bent dus een paar uurtjes extra slaap per week kan je goed gebruiken!

5. Let op je voeding!

In de zomer at en dronk je waarschijnlijk net wat minder gezond. Op een terras is het vaak toch een lekker drankje en een bittergarnituurtje. Allemaal hartstikke lekker natuurlijk maar voor je energielevels doet het niet veel goeds. Probeer nu dus regelmatig en gezond te eten. Mijd producten uit pakjes en zakjes of producten met ontzettend veel suiker. Dit soort producten zijn misschien wel lekker maar ze zorgen ook voor een sugar rush en de onvermijdelijke sugar crash. Matig ook met caffeïne, dit drankje houd je dan misschien wel wakker maar het gooit ook je natuurlijke slaap/waak systeem door de war! Beperk de inname dus tot een paar kopjes voor de lunch, schakel daarna over op thee of water.

Hebben jullie last van een najaarsdip?

Liefs,

Daniëlle

Brightmorningdew
Dit vind je misschien ook leuk om te lezen

Comments 10

  1. Die had ik vroeger wel, heel erg zelfs en de vitamine D was de oplossing op den duur, die slik ik nu nog, maar slechts 2x per week nodig zo ongeveer en in jan. feb. dat zijn mijn valkuilen nog, dan slik ik het wat vaker maar dan is die dip er nog wel, ik zeg dit wel, maar wie weet dat het dit jaar alweer minder is, dus doen mensen! Vitamine D 😀

    En 5, lol.. is dat zo? In de zomer eet ik juist meer gezond door alle zomergroenten en fruit dan in de winter, in de winter is het toch meer stamppotten, probeer ik al op te lossen door bijv. meer groenten verhouding te maken dan aardappelen bijv en meer een groentenstamp te maken, maar toch. 😉 IN de winter ben ik ook meer geneigd om juist dan eten te halen ergens… geen idee waarom, in de zomer dus niet!

    X

  2. Fijne tips. Ik ben niet zo’n herfstmens. Althans, in het begin niet. Ik moet er heel erg aan wennen. Vooral het gezellig maken in huis vind ik een fijne tip. Kleedjes, kaarsjes, lekkere hapjes enzo… dan eet ik die herfstdip gewoon weg hihi. Nee hoor, ik krijg niet zo snel last van een herfstdip.

  3. Ik heb gelukkig nog niet last van de najaarsdip, maar mocht ik het wel krijgen dan heb ik zeker wel wat aan jouw tips!
    Thuis heb ik in ieder geval al gezelliger gemaakt door mijn herfstdecoratie tevoorschijn te toveren en ’s avonds brand ik een waxmelt.

Laat mij weten wat jij vindt!