Feedback, het cadeautje in een soms lelijke verpakking

Brightmorningdew WORK 3 Comments

Feedback is een cadeautje. Niet omdat het nu altijd zo leuk is om te krijgen, maar wel omdat je er wat aan hebt. En zo niet, dan pleur je het gewoon naast je neer en denk je er nooit meer aan. Je weet wel, net als zo’n slecht cadeau dat je met de beste intenties hebt ontvangen, maar waar je eigenlijk geen bal aan hebt.

Niet altijd kon ik op deze manier met feedback omgaan. Sterker nog, ik was het type dat zielig op de bank thuis onder een dekentje ging liggen omdat iemand iets vond van wat ik had gedaan. Lang kon ik niet zien dat feedback, hoe rottig het soms ook is, je echt verder kan helpen.

Goed, dat klinkt allemaal leuk en aardig. Maar wat moet je nu doen wanneer je weer overspoelt wordt door negatieve emoties na het krijgen van opbouwende kritiek.

Eerste hulp bij feedback

  1. Ontvang, ga niet verdedigen

Mijn grootste valkuil als het aankwam op feedback? Dat ik gelijk in de aanvalshouding stond om de ander te vertellen dat hij of zij het totaal bij het verkeerde eind had. Tipje: dit is niet de juiste manier om feedback te ontvangen. Probeer echt te luisteren naar wat de ander zegt en bedank hem of haar voor de feedback. Als je niet goed weet wat je met de feedback aan moet kun je netjes aangeven dat je het even op je in wil laten werken.

  1. Herken je de feedback?

Nu de eerste “klap” van de feedback is geweest, is het tijd om eens goed na te denken. Herken je de gegeven feedback? Zit er misschien wel iets in? Soms brengen mensen feedback een beetje rottig, maar kan de boodschap heel waardevol zijn. Als je de feedback totaal niet herkent kun je het, net zoals een kut cadeau, gewoon lekker naast je neerleggen. Als alleen de verpakking een beetje rottig blijkt te zijn, heb jij weer een mooi aanknopingspunt om verder te gaan met je eigen ontwikkeling.

  1. Kom erop terug

Wanneer blijkt dat de ander jou feedback heeft gegeven waar je wat mee kan, is het wel zo netjes om hier nog even op terug te komen. Plan een momentje in met de feedbackgever om hem of haar te bedanken voor de feedback en vertel hoe jij in het vervolg eenzelfde situatie gaat aanpakken.

 

Het belangrijkste om te onthouden bij het krijgen van feedback is: ADEM IN, ADEM UIT! Blijf rustig, het komt hoe dan ook allemaal wel weer goed!

Foto: Pexels

 

Brightmorningdew

Comments 3

  1. Goed punt van door de verpakking heen kijken! Soms zit er inderdaad echt een kern van waarheid in feedback, maar heeft iemand het gewoon niet zo handig gebracht. Ik probeer ook om feedback altijd even te laten bezinken en dan even later te bepalen of ik er iets mee kan.

  2. Feedback is van groot belang om verder te komen, wat heb je eraan als je iets doet, dit eventueel telkens herhaalt en niemand er iets mee kan, net als dat cadeautje, of het werk wat je erin gestoken hebt, het punt is wel of je luistert, zelf, o dat anderen willen luisteren, zelf luister ik altijd en haal er wel of niet wat uit, net wat je zegt, heb er zelf niet zo heel veel moeite mee, ook niet om erop terug te komen, daar maak ik mijn momentje voor zelfs.

    Maar of anderen willen luisteren, sommigen willen gewoon niet, hahaha en dat is weleens frustrerend als jij juist het grotere geheel ziet van iets voor die ander….. en ze doen er niets mee.

    X

  3. Ik vind feedback niet erg en ik ben blij als iemand de ” guts” heeft om het in mijn face te zeggen. Wel moet ik eerlijk zeggen dat men het goed moet onderbouwen anders neem ik het niet aan.

Laat mij weten wat jij vindt!