Je grenzen aangeven bij klanten

Brightmorningdew WORK 2 Comments

De klant is koning, met dit gezegde groeien we allemaal op. Maar in hoeverre is dit waar wanneer je als zelfstandige voor klanten werkt. Kan een klant echt keer op keer over jouw grenzen heengaan omdat hij of zij nou eenmaal koning is?

Het korte antwoord hierop is natuurlijk “nee”. Niemand mag ooit zomaar over jouw grenzen heengaan, klant of geen klant. Maar wanneer iemand jou betaald is het soms moeilijk om je grenzen aan te geven.

Toch zijn je grenzen érg belangrijk voor jouw levensgeluk. Wanneer er constant over je grenzen heen wordt gegaan werk je niet met plezier en kun je zelfs in een burn-out terechtkomen!

Wanneer gaat een klant over je grenzen heen?

Wanneer iemand echt keihard over jouw grenzen knalt met ongepast gedrag kun je daar nog wel goed op reageren. Maar wanneer iemand heel voorzichtig stukje bij beetje de grens opzoekt en er overheen gaat kan het soms lastig zijn het te zien en duidelijk je grenzen aan te geven.

Voorbeelden hiervan zijn klanten die jou in je vrijetijd benaderen voor dingen die eigenlijk geen spoed zijn. Klanten die keer op keer de betalingstermijn oprekken maar wel betalen voordat je écht actie wilt ondernemen of klanten die kleine gunsten vragen die stukje bij beetje steeds meer tijd kosten.

Dit soort dingen zijn vaak onschuldig, dus waar trek je de grens?

Waar je de grens trekt is eigenlijk aan jou als ondernemer. De een vind het geen probleem om elke dag wat te werken terwijl de ander écht de weekenden vrij wil houden bijvoorbeeld.

De grens die wordt dus helemaal bepaald door wat jij wel en niet wil doen als ondernemer.

Hoe bewaak je jouw grenzen als ondernemer

Goed, je hebt nu bedacht waar jouw grens ligt. Maar hoe bewaak je deze? Voor mij werkt het goed om op te schrijven wat mijn grenzen zijn. Natuurlijk weet je sommige dingen nog niet, dus ik vul deze lijst eigenlijk continue aan.

Wanneer ik nieuwe klanten aanneem communiceer ik bijvoorbeeld duidelijk over wanneer ze mij kunnen bereiken en hoe snel ik reageer. Dit is vaak al voldoende.

Dan zijn werktijden ook nog vrij simpel. Wanneer je structureel meer moet werken dan waarvoor je betaald krijgt wordt het vaak al wat lastiger. Hier ga ik zelf redelijk losjes mee om, het zijn toch vaak klanten waarmee je een langdurige samenwerking hebt.

De eerste paar keren zeg ik er (mits het niet te veel werk is) niet zoveel van. Pas nadat ik week na week extra uren voor iemand maak gooi ik er een mailtje of belletje tegenaan. Ik hou zelf om en nabij de 5% aan. Wanneer ik dus meer dan 5% van de afgesproken uren voor iemand maak door verzoekjes of veranderingen geef ik aan dat hier in de toekomst wel voor betaald moet worden of dat het pakket vergroot moet worden.

Vergeet niet dat het JOUW onderneming is, niet die van je klant. En ondanks dat je klanten belangrijk zijn ben jij dat ook. Stel daarom je eigen behoefte voor die van je klanten, je zult zien dat wanneer je dit structureel doet, je jouw klanten ook van een betere dienstverlening kunt voorzien.

Een korte checklist voor het bewaken van je grenzen

Nu zijn dit mijn persoonlijke ervaringen met grenzen aangeven. Maar wellicht heb jij een heel ander bedrijf of ben je in loondienst maar wil je toch ook beter je grenzen aan leren geven. Daarom heb ik een korte checklist grenzen bewaken gemaakt.

  1. Bedenk wat je grenzen zijn en waarom, schrijf deze op
    Zo ben jij je bewust van wat je wel en niet wilt en waar jij écht een grens trekt. Zo is het makkelijker anticiperen en ingrijpen. Schrijven met pen en papier werkt het beste, onderzoek toont aan dat je hersenen geschreven informatie veel sneller verwerken en opslaan. Op deze manier stimuleer jij dus je onderbewustzijn om je grenzen vast te zetten.
  1. Communiceer je grenzen duidelijk van tevoren
    Vertel je klanten duidelijk wat ze wanneer van je kunnen verwachten. Wanneer een klant duidelijkheid heeft zal hij of zij minder snel de grens opzoeken, ze weten immers wanneer het werk (ongeveer) af is, wanneer ze moeten betalen en hoe jij met bepaalde zaken omgaat. Natuurlijk is niet alles te vangen in een overeenkomst en aanvang opdracht gesprek, maar probeer wel zo veel mogelijk transparantie te geven over je werkwijze, werktijden en verwachte betalingstermijnen.
  2. Grijp in wanneer iemand over je grens (dreigt) te gaan, voorkomen is vaak beter dan genezen
    Soms voel je het al “mis” gaan. Bel of mail iemand dan met dit vermoeden. Zo kun je op tijd de lucht klaren en hoef je niet eerst je grens te laten passeren. Wanneer iemand eenmaal over je grens heen is gegaan kan het soms lastig zijn om weer neutraal of positief in de (werk)relatie te stappen. Voorkomen is hierin dus beter dan genezen.
  3. Stel je grenzen bij naarmate je bedrijf en jij als ondernemer groeit
    Naarmate je onderneming groeit en langer bestaat zullen jouw wensen en grenzen ook veranderen. Voel je hier absoluut niet schuldig over. Communiceer veranderingen wel tijdig met bestaande klanten maar laat je niet afschepen als iemand niet akkoord gaat. Jij hebt een reden voor je grenzen en als iemand deze niet accepteert kun je soms beter afscheid nemen van elkaar.

 

 

 

Brightmorningdew
Dit vind je misschien ook leuk om te lezen

Comments 2

Laat mij weten wat jij vindt!