Vervelende taken leuker maken doe je zo

Brightmorningdew WORK 3 Comments

Saai werk en geestdodende taken zouden nooit je vaste dagbesteding moeten zijn, maar soms kom je niet onder vervelende klussen uit…

Administratieve werkzaamheden, droge stof doornemen of informatie in een systeem zetten. Allemaal klusjes die ik voor mijn werk moet doen waar ik niet altijd zin in heb. Het is saai en niet per se uitdagend maar helaas wel nodig.

Gevolg?

Dit soort klussen blijven soms dagen liggen waardoor ik last-minute urenlang geestdodend werk moet doen.

Sounds familiar ;)?

De meeste mensen stellen saaie klusjes uit tot het laatste moment. Wat precies saai is, is voor iedereen anders (gelukkig). Maar het gedrag dat eruit voortkomt is bij bijna iedereen hetzelfde. We vinden het niet leuk en ontwijken het dus net zo lang tot we er niet meer omheen kunnen.

Alsof we stiekem hopen dat het werk vanzelf verdwijnt als we het maar lang genoeg negeren…. Helaas weten we allemaal dat rot klussen niet vanzelf verdwijnen, dus heb ik voor mezelf een systeem bedacht om het leuker -eh dragelijker te maken.

1. Plannen, plannen en nog meer plannen

Vaak zijn dit soort saaie werkzaamheden per keer niet heel veel werk. Je bonnen invoeren, klanten aanmaken of bepaalde (vak)literatuur of regelgeving lezen is vaak niet veel werk. Daarom schuiven we het vooruit naar “een ander moment” zodat we leukere taken eerst kunnen doen. Helaas zorgt dat er vaak voor dat het steeds meer en meer wordt, tot dat je op een gegeven moment 8 uur aan saaie werkzaamheden op je to-do lijst hebt staan.

Dit kun je voorkomen door goed te plannen. Veel van deze klussen komen wekelijks, maandelijks of jaarlijks terug. Dat is perfect voor je planning! Zorg dat je kleine blokken inplant waarin je stukje bij beetje deze klussen kan oppakken. Zorg dat je nooit meer dan een uur bezig bent zodat je niet moedeloos wordt tijdens het werken.

Schrijf ook op je planning kleine subdoelen die je tijdens dit uur kan afstrepen. Afstrepen zorgt voor een voldaan gevoel en geeft je een mini energiespurt om de volgende sub-taak weer op te pakken.

2. Maak er een wedstrijdje van met jezelf

Heb je veel data in te voeren, dossiers the archiveren of moet je bonnen sorteren voor de belastingdienst of je declaraties? Maak er een spelletje van! Time jezelf voor de eerste 10 en probeer daarna telkens je eigen record te verbreken. Dit zorgt er bij mij voor dat ik iedere “ronde” scherp blijf. Daarnaast ben ik competitief ingesteld en wil ik natuurlijk telkens mijn beste tijd verbeteren.

Wanneer dat niet kan maak van de beloon methode. Ik koop lekker/luxe fruit of een snack die ik makkelijk in kleine porties kan verdelen. Daarna deel ik de taak op in kleine subtaken. Je voelt ‘m al aankomen… na het afronden van elke taak mag ik wat lekkers.

Ook kun je werken met een puntensysteem. Verdeel de taken op je to-do lijst in een aantal punten; grote taken zijn bijvoorbeeld 5 punten en mail wegwerken of een telefoontje plegen is 1 punt. Elke keer als jij een taak afrond krijg je de punten en na x aantal punten mag je even pauze houden, de krant lezen, een korte video kijken etc.

3. Maak het leuk en gezellig

Dit is natuurlijk voor ZZP’ers anders dan voor mensen die op kantoor werken. Daarom deel ik deze tip op in eentje voor de ZZP’ers en eentje voor de mensen die op kantoor in loondienst werken.

ZZP’ers en mensen die thuiswerken

Zorg ervoor dat je het jezelf zo gemakkelijk mogelijk maakt. Wanneer ik aan de slag moet met wat minder leuke klussen zet ik een lekkere kop thee, zet ik een lekker muziekje op en ga ik vaak in de woonkamer zitten. Vaak ga ik dan op de bank zitten waar Timon en Pumbaa ook los mogen lopen.  Zo voel ik me niet alleen en zielig en werk ik in een omgeving waar ik sowieso vrolijk van word.

Als ik écht geen zin heb zet ik ook nog YouTube video’s of een serie op Netflix op de achtergrond aan. Daardoor voel ik me niet zo alleen en heb ik het idee dat ik iets leuks combineer met iets minder leuks. Dit is echter niet werkbaar voor iedereen. Wanneer je snel afgeleid bent kun je dit beter laten… voor je het weet duurt je rot klusje nog langer omdat je verzeild raakte in een binge-watch sessie.

Wanneer je op kantoor zit

Op kantoor kun je moeilijk jezelf op een bank nestelen of je favoriete YouTube playlist aanzetten. Gelukkig kun je het je hier ook gemakkelijk maken. Neem een kop van je favoriete thee of frisdrank en zorg dat je bureau lekker opgeruimd is. Zo voelde ik mij vaak al een stuk beter! Ook vertelde ik mijn collega’s dat ik even een rot klusje moest doen en dat ik graag mijn koptelefoon even op wilde. Dan zocht ik een lekkere playlist uit op Spotify en ging ik aan de slag.

Saai werk en vervelende taken zijn een mindset

Een rot klusje voor jou is perfect werk voor een ander. Dat jij het dus vervelend vindt is niets meer dan de emotie die jij bij die taak voelt. En net zoals met andere emoties kun je deze natuurlijk ook relativeren.

Het is misschien wel een rot klus, maar als je het nu doet ben je er voor de rest van de week weer vanaf en zit je er niet meer tegenaan te hikken. Want hoe vaak we een taak ook uitstellen of opschuiven, in ons hoofd blijft hij altijd bestaan en wordt het steeds vervelender en moeilijker om te beginnen.

Dit los je het makkelijkste op door gewoon te beginnen. Hoe vaker je merkt dat een klus helemaal niet zo vervelend is als je in de eerste instantie dacht, hoe makkelijker je de volgende keer er aan weet te beginnen. Het komt weer neer op jezelf een beetje trainen dus ;)!

Wat doe jij als er een rot taak op de planning staat; pak je deze gelijk op of komt het uitstellen jou ook héél bekend voor?

 

 

Brightmorningdew
Dit vind je misschien ook leuk om te lezen

Comments 3

  1. Wat een goede tips geef je! Vooral nummer 1 is een hele handige tip. Veel vervelende taken kosten helemaal niet zo veel tijd, maar worden wel tijdrovend als je ze blijft uitstellen en ze zich vervolgens opstapelen. Dan ga je er alleen maar meer tegenaan hikken. Dan maar beter je tanden op elkaar zetten, het iets leuker maken voor jezelf en meteen die vervelende taak afronden!

    1. Post
      Author

      Klopt! Maak mezelf hier ook vaak schuldig aan hoor… Dingen zoals mijn mailbox opruimen of bonnen inscannen stapelen op waardoor ik er soms een paar uur aan kwijt ben. Zonde, want als ik het meteen gedaan had zorgde het voor veel minder stress. Een volle mailbox is (bij mij) een vol hoofd en een stapel bonnen op je bureau werkt ook niet heel bevorderlijk. Maar goed… baby steps ;)!

Laat mij weten wat jij vindt!