Lekker eten Antwerpen

Als ik je 5 dingen zou mogen mee geven over afvallen..

Brightmorningdew LIFESTYLE 7 Comments

Er is over afvallen ontzettend veel te vertellen, het is hierom dat mensen soms door de bomen het bos niet meer zien. Ook ik zelf lees dagelijks meerdere artikelen en onderzoeken omtrent voeding, afvallen en gezond leven.

Het liefst zou ik al deze informatie in een keer met jullie willen delen. Echter worden artikelen van meer dan 1000 woorden vaak niet zo goed gelezen, dus een artikel van pak ‘m beet 200 A-4tjes gaat het niet worden ;-).

Maar voor ik al deze informatie met jullie gedeeld heb zijn er een aantal belangrijke dingen die ik jou, lezer van dit blogje, wil mee geven. Dingen die belangrijk zijn om te weten als je bezig bent met afvallen.

“Het gaat niet in een keer goed, en dat is oké”

Ik ken niemand die direct bij zijn eerste lijn-poging blijvend kilo’s is afgevallen. Het is vallen en opstaan en jojo’en is niet voor niets een cliché. Heb jij dus in het verleden gefaald? Of zit je op dit moment even in een dieet dipje? Maak je dan zeker geen zorgen! Een paar momenten van zwakte zeggen niets over je uiteindelijke resultaat.

Accepteer dat we allemaal fouten maken en dat we gewoon niet altijd perfect kunnen eten. Op die manier blijft het voor jezelf leuk en kan je jezelf altijd blijven motiveren. Dat gisteren een slechte dag was zegt namelijk niets over vandaag!

“Gewicht schommelt altijd, bij iedereen!”

Ook bij mensen die niet willen afvallen of van nature slank zijn. Zo woon ik samen met het type “eet alles komt niets aan” en ook zijn gewicht kan soms wel kilo’s schelen per dag. Wil je je elke dag wegen dan is dat prima, kijk echter wel naar het grote plaatje. Je bent echt niet binnen een dag 2 kilo aangekomen of afgevallen.

“Welke sport je doet maakt in het begin echt niets uit”

Zeker als je nu voor het eerst pas een beetje fanatiek gaat sporten dan maakt de soort sport echt niet uit. Of je nou drie keer per week gaat wandelen, zwemmen of fietsen de extra beweging zal in alle gevallen zorgen voor de verbranding van extra calorieën.

Doe wat je leuk vindt, zo hou je het langer vol!

“Je macro’s zijn pas in een veel later stadium belangrijk”

Je  leest overal een hoop over macro’s en micro’s en dagtotalen. Eet je ‘high carb low fat’ of misschien ‘high protein high fat low carb? ‘ Als je dit leest en denkt: “Wat de F. is dit?!” Dan heb ik goed nieuws voor je. Onderzoek wijst uit dat voor “gewoon”gewichtsverlies en spieropbouw de exacte verdeling van deze macro’s niet zo van belang is. Wel is het belangrijk dat je gebalanceerd eet en geen van de drie compleet uitsluit. Benieuwd naar dat onderzoek? Je vindt het hier.

Macro’s ga ik wel nog een keer bespreken hier op de blog maar zeker in het begin moet je je er niet al te druk om maken. Eet gezond en gevarieerd, beweeg en dan zullen de resultaten vanzelf komen.

“De 80/20 regel en geduld zijn je beste vrienden”

Een alles of niets mentaliteit brengt je echt nergens. Je zal misschien ontzettend fanatiek kunnen beginnen, maar uiteindelijk verval je dan toch weer in je oude patronen. Heb geduld, afvallen gaat (net zoals aankomen overigens) nou eenmaal binnen de korte tijd die jij voor ogen hebt.

Eet 80% van de tijd gezond en puur en gebruik die overige 20% om écht lekkere dingen te eten. Met deze mindset zul je je levensstijl blijvend veranderen en zal je blijvend gewicht verliezen.

 

Liefs,

Daniëlle

 

Brightmorningdew

Comments 7

  1. Ik mis nog een paar dingen in deze tips, of wat zijn het, wat je mee wilt geven.

    1. voor de vrouwen, wij kunnen elke maand in de tijd van de menstruatie zomaar 2 tot 5 kilo aankomen, ik val in de laatste categorie, dit is heel natuurlijk en normaal, schrik daar niet van! Een week later zal dit verdwenen zijn plus een kilo extra, misschien.

    2. Spieren wegen zwaarder dan vet, als je gaat trainen, wat dan ook, en je valt af maar je spieren worden opgebouwd, dan kun je ook weer aankomen, laat je niet misleiden hierdoor. (ik spreek vanuit ervaring, haha)

    3. Mensen die elke week wegen en echt bezig zijn met afvallen, het resultaat van deze week eten en drinken is pas over 2 weken zichtbaar… erg, echt erg ontzettend belangrijk, je lichaam heeft tijd nodig om aan te passen namelijk en dit leerde ik in de eighties al op de slank club. En die laatste mis ik altijd overal, mensen die wegen en aangekomen zijn, daar probeer ik hen al te vertellen dat een week later dit minder kan zijn omdat de week waarin zij meten, zo gezond hebben gegeten en niets afgevallen zijn.

    4. Op den duur, als je echt vele kilo’s kwijt moet, dan kun je stil blijven staan, lange tijd, soms wel een maand of langer, omdat je lichaam zich aan moet passen, wat dan belangrijk is, is dat je gewoon doorgaat.

    X

  2. Ik weeg nu al geruime tijd 67 kilo.. Maar eigenlijk wil ik naar de 65 kilo. Ik ga nu ook weer hardlopen en minder cola drinken Ik hoop van de zomer mijn gewicht te halen En de 5km in een keer hardlopen !!

Laat mij weten wat jij vindt!