De waarheid over diepvriesgroente

Brightmorningdew LIFESTYLE 12 Comments

Groente, ze verkopen het in de winkel in alle soorten en maten. Groente uit de diepvries, uit een potje of vers … wat is de beste keus? Is het een echt veel beter dan het ander?

De meeste mensen denken dat verse groente het beste is, maar is dat wel echt zo?

We zouden allemaal minimaal 200 gram groente per dag moeten eten. De een komt hier makkelijk aan terwijl de ander met moeite de 100 gram per dag haalt. Zeker als je al weinig groente eet is het belangrijk om een product te kiezen van hoge kwaliteit.

Groente uit blik en/of pot

Groente uit een blik of een pot is altijd “lekker makkelijk”. Vaak hoef je alleen de gehele inhoud in een pannetje te gooien, even koken en klaar! Zo snel had je nog nooit een gezonde maaltijd op tafel gezet. Helaas is groente uit een blik en/of pot helemaal niet zo gezond. Om de producten goed te houden wordt er suiker, zout en conserveringsmiddel aan de groente toegevoegd. Zo krijg je stiekem veel meer suiker en zout binnen dan je waarschijnlijk doorhebt en dat is niet echt gezond.

Makkelijk? Zeker! Maar ik zou je dagelijkse hapje groente niet volledig uit een potje halen.

Groente uit de diepvries

“En groente uit de diepvries dan? Is dat ook zo slecht?”

Met groenten uit de diepvries ligt het net even anders. Groente uit de diepvries word over het algemeen direct ingevroren na het oogsten. Er word geen extra suiker of zout aan de producten toegevoegd en daarmee is het eigenlijk minimaal net zo gezond als verse groente.
Groente mixes vanuit de diepvries kunnen af en toe wel extra zout of suiker bevatten, check dit altijd even op de achterkant! Ook “ala creme” versies van o.a. prei en spinazie kan je beter zelf maken. In het geval van seizoensgroente is het niet alleen gezond maar ook beter voor het milieu om deze buiten het seizoen om uit het vriesvak te halen. Vaak word het overschot van het seizoen namelijk ingevroren, dit betekent dat er minder vervuilend transport is komen kijken bij de ingevroren variant. Of dit opweegt tegen de verpakking valt over te discussiëren maar het is iets om over na te denken. Diepvries groente buiten het seizoen zijn vaak ook goedkoper dan de verse variant en dat heeft dus niets met kwaliteit te maken! Je kan met een gerust hart diepvriesgroente eten, daar is helemaal niets mis mee.

Verse groente

Verse groente is natuurlijk, mits goed gewassen en schoongemaakt, hartstikke gezond! Wel is het met oog op verspilling altijd goed om te kijken of je wel voldoende gebruikt om “vers” te kopen. Zo is het geen geheim dat ik niet graag broccoli eet, een hele stronk gaat bij mij dus nooit op omdat ik het (bijna) nooit als hoofd onderdeel van een maaltijd eet. Ik vervang dit dan door een diepvries variant, zo is het altijd op z’n verst (en met de meeste voedingsstoffen) op het moment dat ik het eet. Groente uit de diepvries kan vaak als “dagvers” worden beschouwd waar gewone verse groente vaak al een aantal dagen onderweg was en vervolgens ook een aantal dagen in de winkel en in jou groente la ligt voordat je het opeet. Vooral bladgroente verliest hierbij wat vitamines, dit zou dan ook een argument kunnen zijn om je bladgroente uit de vriezer te eten.

Eet je echter voldoende groentes is het kiezen tussen diepvries of verse groente een van persoonlijke voorkeur. Beide zijn (bijna geheel) vrij van toegevoegde stoffen en zitten vol vitamines en mineralen.

Eten jullie voldoende groente per dag?

Liefs.

Daniëlle

Eerder scheef ik al over de waarheid achter de zoete aardappel, dat artikel vind je hier.

Brightmorningdew

Comments 12

  1. Fruit vind ik heerlijk, maar groente is niet mijn sterkste kant. Ik hou het vooral bij wokgroenten. Paprika, boontje, prei, wortel. Groenten uit pot zijn inderdaad minder gezond, maar ik eet het toch vaak wel eens per week.

    1. Af en toe uit een potje is natuurlijk helemaal niet zo erg! Zo eet ik ook graag tuinbonen uit een potje.. die vind ik stiekem veel lekkerder dan “verse”. Wel probeer ik er altijd op te letten dat ik overwegend groente eet zonder al te veel toevoegingen.

  2. Hier een groentemonster! Ik eet zo een hele broccoli in mijn eentje op, haha. Heerlijk! Ik eet meestal verse groente, maar heel soms ook diepvries. Inderdaad wel goed op de achterkant lezen of er niks is toegevoegd!

  3. Nee vast niet, komt ook omdat ik alleen ben en amper nog maaltijden kook met groenten, aardappels en eventueel vlees, of vlees en groenten… meer eenpansgerechten wel zorg ik ervoor dat ik die dingen pak en eet waarvan ik weet dat ze vol met vitaminen en mineralen zitten, zoals paprika, tomaten, meer dan in citrusvruchten wat velen niet eens weten, hahaha

    En zo nu en dan, eet ik alleen bloemkool bijv. verder niets erbij of witlof met wat ham en kaas, hop alleen dat. Verder heb ik wat eenpansgerechten indisch die ook vega kunnen zijn, die uit kool bestaan en natuurlijk haal ik zometeen weer de rode kolen en appels en gember om dan mijn rode kool even zelf te maken en deze in de vriezer te gooien ook 😀

    Ik let er dus wel degelijk op, samen met vers fruit, maar of het elke dag 200 gram is? Nee…

    X

    1. Zolang je bewust bezig bent en het gene wat je dan eet zo vers mogelijk haalt/eet is dat altijd nog beter dan bijna geen groente eten en dan ook nog alles uit een potje! Als je nou wel meer groente wil eten kan je natuurlijk tussendoor proberen meer groente te eten in de vorm van worteltjes, selderij en komkommer.. vind ik altijd wel snel en makkelijk wegsnoepen!

  4. Ik eet wel genoeg groenten denk ik! Veel vers, soms uit de diepvries. Bijna nooit uit blik, alleen soms tomaten voor de pastasaus of iets dergelijks. Maar ik ben ook vega, dus ik eet automatisch meer groenten denk ik omdat mijn maaltijden anders gewoon niet vullen.

  5. Ik denk wel dat ik voldoende groente eet per dag. Eigenlijk ook altijd vers, een enkele keer iets uit een potje of wat uit de vriezer komt. Soms heb je helaas bijna geen andere keuze, of je moet wachten tot een bepaald seizoen weer aanbreekt en je het dan vers kunt krijgen.

  6. Ik mag hopen dat ik wel genoeg groente eet. Ik kocht maandag bijvoorbeeld 3 bloemkolen voor een gezin van 7 personen.

    Dat diepvries groentes ook gezond zijn vind ik altijd weer fijn om te lezen.

  7. Jaa kom maar op met die groenten!
    Kikkererwten, linzen en bonen haal ik wel eigenlijk altijd uit pot, ik kan niet echt de tijd vinden om die allemaal zelf te koken. Dat beetje zout wat daar bij zit voeg ik dan gewoon niet aan mijn maaltijd toe & bovendien spoel ik ze altijd af.
    O, en tomaten uit blik, ook ideaal.
    Denk niet dat dat nou heel slecht is allemaal.
    Verder wil ik eigenlijk dat bijna de helft van mijn bord gevuld is met groenten, maar ik ben ook vegetariër.
    Als lunch eten we altijd hetzelfde als ’s avonds (we koken zo dat we het mee kunnen nemen en koud ook lekker is) dus ik krijg zeker wel 200 gram groente per dag binnen!

Laat mij weten wat jij vindt!