Hardlopen | Interval training voor beginners


Veters lunarglide

Je bent al een tijdje bezig met hardlopen maar je wil graag sneller worden? Interval is hierop het antwoord! Of wil je gewoon op een effectieve manier trainen in een relatief korte tijd? Vet verbranden en een betere conditie krijgen zonder lange duurlopen?  Ook hier is interval training jouw antwoord. Maar wat moet je doen als je nog nooit een interval training hebt gedaan, en als je ook niemand in de buurt hebt die je kan helpen met een dusdanige training? Dan ben je een beginner met interval trainingen! En ooit was ik dat ook, daarom heb ik nu een artikel gemaakt met tips voor interval training voor beginners!

Ik deel hier ook mijn eigen beginnersschema met jullie dat je naar je eigen wensen kan aanpassen!

Klik verder voor mijn uitleg en tips voor interval training voor beginners

Waarom zou ik een interval training doen?

Interval is een effectieve manier om sneller te worden op korte en lange afstanden. Interval training zorgt ook voor een snellere vetverbranding en een opbouw van conditie. Interval training is dus onmisbaar iedereen die om wat voor reden dan ook hardloopt!

Ook zijn afwisselende trainingen belangrijk voor je lichaam, een interval training is weer eens wat anders en daardoor alleen dus al goed om eens te proberen!

Kan ik dan niet beter altijd lopen met “Interval”?

Als je maar een keer per week hardloopt als cardio onderdeel van een krachtsport schema dan kan je prima alleen interval doen. Weet wel dat je met interval hogere kans hebt op blessures en over training. Het is dus ook niet aan te raden om vaker dan een keer per week interval te doen. Als je echt een beginner bent met hardlopen is het zelfs beter om maar een keer per 4 trainingen een interval training te doen (dit komt vaak neer op eens per 2 weken).

Het korte antwoord op deze vraag is dus nee, om blessures te voorkomen moet je op verschillende manieren met verschillende intensiteiten trainen. Alleen duurlopen is niet goed, alleen tempo lopen niet en alleen interval trainingen dus ook niet.

Wanneer kan ik het beste beginnen met interval training?

Je begint natuurlijk vaak al met “interval training” als je net begint met hardlopen. Vaak wissel je in het begin lopen en rennen sowieso al af. Dit is natuurlijk een milde vorm van interval training, maar dit kan je dus echt al vanaf het begin doen. Wil je echter interval gebruiken om sneller te worden dan raad ik aan om dat te doen vanaf het moment dat je 5 kilometer aan een stuk door kan lopen!

Wat is een goede opbouw voor een interval training voor beginners?

Hier ga ik er dus vanuit dat je al 5km kan lopen, kan je dit niet dan kan je óf verder door trainen tot je dit wel kan of de afstanden een beetje aanpassen!

Mijn eerste interval training was een programma van 10 weken en zag er ongeveer zo uit:

sprinten = iets onder je wedstrijdtempo

in-&uitlopen = rustig tempo minimaal 1 minuut langzamere pace dan normaal

Bij de herstel pauzes jog/loop je zo langzaam als dat jij nodig hebt om te herstellen, er is geen schande in wandelen! Je bent immers een beginner met interval trainingen.

Week 1&2 :  1 km inlopen 200 meter sprinten 300 meter herstellen, 5x 1km uitlopen

Week 3&4: 1km inlopen 300 meter sprinten 300 meter herstellen, 5x 1km uitlopen

Week 5: 1km inlopen 300 meter sprinten 200 meter herstellen 5x, 1km uitlopen

Week 6: 1km inlopen 400 meter sprinten 200 meter herstellen 5x 1k uitlopen

Week 7&8: 1km inlopen 400 meter sprinten 150 meter herstellen 5x 1k uitlopen

Week 9&10: 1km inlopen 450 meter sprinten 100/150 meter herstellen 5x 1km uitlopen

Als je meer tijd nodig hebt om te herstellen van de sprints dan moet je deze ook zeker nemen, mijn tweede ronde van interval deed ik dit niet.. en we weten allemaal dat ik nu nog aan het herstellen ben van mijn blessure!

Ik hoop dat jullie wat hebben aan mijn tips voor interval training voor beginners en dat jullie ook veel plezier zullen beleven aan het lopen van interval trainingen!

Liepen jullie al interval trainingen? 

 

Brightmorningdew
Please like & share:
Dit vind je misschien ook leuk om te lezen

7 thoughts on “Hardlopen | Interval training voor beginners

  1. Heerlijk zijn die intervallen. Lekker even sprinten zodat je écht helemaal kapot bent na je rondje. Gisteren na lange periode weer gaan hardlopen. Zo te voelen was de 5 km in een keer niet wat mijn lichaam gewend was haha

  2. Ik heb al veel gehoord over interval training, het blijkt heel goed te zijn om je prestaties te verbeteren. Ik ga zelf ook geregeld hardlopen, minimum 5 km, meer als ik goesting heb 🙂 Misschien toch eens proberen om zo’n intervalschema op te stellen. In ieder geval heel hard bedankt voor de tips!
    Leuke blog heb je hier trouwens!

    Sofie x

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge