Hardlopen| Bij hardlopen pijn in schouder & nek?

 

Ben je net begonnen met hardlopen, en heb je bij het hardlopen pijn in schouder of nek? Je bent niet alleen, veel beginnende en gevorderde hardlopers krijgen hier mee te maken. Een vervelend kwaaltje en het kan soms al het plezier uit het hardlopen halen. Daarom heb ik voor je uitgezocht waar bij het hardlopen de pijn in je schouder en nek vandaan kan komen, en belangrijker nog.. hoe je het kunt voorkomen!

Hoe komt het?

Meestal komt nek en schouder pijn tijdens het hardlopen door een gespannen houding. Je trekt je nek in of trekt je schouders hoog op terwijl je aan het hardlopen bent. Dit merk je vaak doordat na een minuut of 10 je nek en/of schouders gaan verkrampen. Om dit te voorkomen moet je dus minder gespannen lopen, maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Maar geen paniek, ik vertel je hoe je dit aan moet pakken!

Voor je begint met lopen

  • Maak je nek en schouders lekker los door rustig draaiende bewegingen te maken, begin hier mee voor je warming-up. Als je warming-up voorbij is schud je je armen en schouders nog even lekker los, nu ben je klaar om te gaan!

Tijdens het lopen

  1. Denk aan je ademhaling: als je ademhaling moeilijk gaat verkrampen je spieren eerder. Als ik het zelf benauwd krijg tijdens het hardlopen merk ik ook dat ik mijn schouders naar elkaar toe ga drukken. Dit is dus niet alleen slecht voor je zuurstoftoevoer maar ook voor je houding. Lees voor meer tips omtrent je ademhaling dit artikel.
  2. Is het toch al fout gegaan en heb je nu kramp? Loop dan niet door. Rek rustig je spieren en schud deze daarna weer uit. Doorlopen kan leiden tot verkramping en daar kan je de rest van de avond last van hebben!
  3. Check je houding!

  4. Check regelmatig de houding van je nek en schouders. Zeker in het begin is het raadzaam om elke 500 meter jezelf bewust te zijn van de houding van je nek en schouders. Verkramp je ze? Ga dan even wandelen of langzamer lopen en probeer actief je houding te verbeteren.
  5. Zorg ervoor dat je geen gebalde vuisten hebt. Ook dit is een verkramping van de arm en is een van de eerste tekenen dat je je bovenlichaam niet ontspannen houdt. In plaats van vuisten kun je je handen beter losjes laten hangen. Vind je dit niet lekker lopen dan kan je je duim en wijsvinger losjes tegen elkaar aanhouden.
  6. Houd je rug gestrekt en je armen in een hoek van 90 graden. Zolang je niet aan het sprinten bent hoef je ook geen overdreven zwaaibewegingen met je armen te maken. Ook hier is ontspanning het sleutelwoord. Overdreven zwaaien met je armen zorgt alleen maar voor meer druk op je nek en schouders, nergens voor nodig tijdens een normale run!
  7. Na het lopen

  •  Vergeet niet om na het lopen je armen, nek en schouders mee te nemen in je cooling-down. Zeker in het begin is het actief verbeteren van je houding best een uitdaging voor je spieren. Rek en strek deze dan ook zeker (voorzichtig!) na je run.

Ik hoop dat jullie wat aan mijn tips hebben en nu meer van je rondjes kunnen genieten! Pijn in je nek en schouders is in ieder geval nergens meer voor nodig!

 

Brightmorningdew
Please like & share:
Dit vind je misschien ook leuk om te lezen

17 thoughts on “Hardlopen| Bij hardlopen pijn in schouder & nek?

    1. Het zou goed kunnen dat je een schouder meer optrekt dan de ander! Of dat je een arm gewoon heel erg verkrampt houd, ik hoop dat het met deze tips overgaat!

  1. Ik heb gelukkig vrijwel nooit last van pijntjes, een enkele keer dat ik last van mijn kuiten krijg (daar is trouwens ook nooit een pijl aan op te trekken, wanneer ik daar last van krijg…)

    1. last van je kuiten als in kramp? Ik heb namelijk wel eens gehoord dat je dan voor het lopen wat zouter moet eten.. dat ga ik toch eens wat verder uitzoeken!

  2. Oh yes, ideaal artikel. Ik heb hier namelijk wel eens last van. Ga deze tips zeker opvolgen, heel erg handig. En ik denk idd dat het komt door een te gespannen houding dus daar ga ik even op letten! Liefs

  3. Goede tips, zelf heb ik er gelukkig nooit last van. Wel heb ik last van mijn nek in het ‘dagelijks’ leven omdat ik niet goed genoeg recht op zit (schouders naar achter) daarvoor heb ik ook ceaser therapie gehad. Helpt heel erg goed moet ik zeggen omdat je bewust bent van wat je fout doet en hoe het beter kan.. met hardlopen is dat natuurlijk extra moeilijk omdat je niet een spiegel naast je hebt haha

    Ik heb nog wel een vraag voor je 101.. ik vraag me altijd af hoe mensen dat met hun spullen doen bij een wedstrijd als je alleen gaat.. en bijvoorbeeld met de trein oid.. meestal zijn er geen kluisjes ofzo.. dat weerhoud mij dan ook om me voor veel wedstrijden in te schrijven omdat ik geen auto heb en ook niet elke keer een heel supportteam op sleeptouw wil nemen. Dus vooral praktische vraag.

    1. Goede vraag! Je kan vaak op het station ook lockers “huren” daar doen mensen vaak hun “grote” spullen in, verder word er vaak een oude trui gebruikt voor het wachten, mensen laten deze dan vaak achter. Bij sommige races kan je deze dan later ook weer ophalen, bij andere worden ze weggegooid.

      Verder heb ik zelf een klein hardlooprugzakje waar je ook drinken in kan mee nemen, hier doe ik dan vaak wat belangrijke spullen in en wat warms voor de race, deze is van Nathan geloof ik en ik voel hem bijna niet zitten met lopen. Bij grotere evenementen regelen ze vaak ook wel kluisjes of een bewaakte tent voor je spullen! Verder neem ik sowieso nooit teveel mee. Pinpas & legitimatie kunnen in mn broek, telefoon hou ik ook altijd bij mij en als het weer het toelaat blijf ik gewoon in mijn hardloopkleding. Dit laatste kan overigens alleen als de race dichtbij is, anders koel ik teveel af!

    1. Tot 1,5 jaar geleden was hardlopen ook zeker niet mijn hobby, probeer het weer eens.. wie weet raak je ook wel verslaafd ;)! Hoewel ik een fijne sportschoolsessie ook erg kan waarderen.

  4. I just want to tell you that I am just newbie to blogs and absolutely loved this web-site. More than likely I’m likely to bookmark your site . You amazingly come with perfect article content. Thanks a bunch for revealing your web-site.

  5. Dank je wel voor je tips!
    Ik heb zelf na 1 uur hardlopen last van rechterschouder.
    Ik merk dat ik juist daardoor anders ga lopen.
    Zelf denk ik dat het misschien ook aan de sportbeha ligt dus ga maar eens voor een andere kijken…

  6. Allemaal goede tips. Als je gaat hardlopen of op wat voor manier dan ook gaat sporten, dan moet je op je houding letten. En in het begin heb je daar geen last van maar als je een uur aan het rennen bent dan komt er veel spanning te staan op je nek en je schouders, let hier op. Want als je er langer last van hebt komt die je conditie niet ten goede.

  7. Hartelijk bedankt voor alle deze tips! Kort geleden heb ik opgemerkt dat ik een pijn aan mijn schouder heb tijdens en na het hardlopen en ik wil die zo vroeg mogelijk behandelen. Ik had geen idee dat cooling down na de oefeningen zo cruciaal is! Ook vind ik redelijk om naar een osteopaat of andere manuele therapeut te gaan om een professionele opinie te horen. Hopelijk zal mijn pijn straks verdwijnen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge