Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd

Brightmorningdew LIFESTYLE 3 Comments

“Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd” hoe vaak ik die quote wel niet voorbij heb horen komen in mijn leven.  “Ja Ja” dacht ik dan, ik ben namelijk een rasechte chaoot en té netjes daar krijg ik echt de kriebels van. 

Mijn huis is in tegenstelling tot dat van veel bloggers niet een grote interieur inspiratie ruimte en mijn kantoor is vooral praktisch en vol met alles wat ik nodig heb, totaal niet Insta-waardig. Geen mooi leeg wit bureau, maar een wit bureau met een standaard voor mijn laptop, mijn vaste computer, cameraspullen, een pennenbakje, meerdere projectboeken, een bullet journal, losse bonnetjes en ga zo maar door. Er ligt alleen op wat ik echt nodig heb, maar met gemiddeld 15 verschillende opdrachtgevers of projecten per maand (inclusief mijn eigen projecten hoor, dat dan weer wel haha) ligt je bureau zo vol met “dingen die je echt nodig hebt”.

Je zou denken dat ik hier dan last van moet hebben gezien de bovenstaande quote. Maar eerlijk, zonder die kleine chaos die ik mijn werkruimte noem zou ik een stuk minder creatief zijn. En dat is in mijn werk toch een beetje jammer. Wel merkte ik dat dit huisje steeds een beetje kleiner begon te voelen. Bepaalde spullen die niet in mijn kantoor stonden begonnen aan mij te knagen. Alsof ik door alle deuren en muren heen de aanwezigheid van een paar schoenen dat ik al jaren niet meer aandeed kon voelen. En ook mijn koffers die in de slaapkamer stonden omdat er onder het bed geen ruimte meer was leken mij iedere dag wel te roepen.

Eerst wilde ik een berging, dan zou het vanzelf beter gaan.

Toen wilde ik mijn eigen huis in de fik steken omdat ik letterlijk gek werd van alle spullen om mij heen.

En toen ging ik dus maar eens flink opruimen omdat er blijkbaar toch een waarheid zit in die quote over een opgeruimd huis. 30 December was dan ook de dag dat ik gewapend met een stofzuiger, vuilniszakken en opbergdozen mijn tussenkamer+kantoor, badkamer en slaapkamer te lijf ging. 6 Vuilniszakken verder begon mijn hoofd inderdaad rustiger te worden. Ik kon de tussenkamer nu zo inrichten dat er echt een goede scheiding kwam tussen mijn werkruimte en mijn privéruimte. De troep onder mijn bed kon allemaal de kliko in of naar de kringloop. En zo was er ineens weer ruimte om de koffers gewoon onder het bed op te ruimen, de opslag van huishoudelijke troep in de kamer van mijn kantoor was verdwenen en de neiging om het huis af te branden verdween als sneeuw voor de zon.

De meeste dingen die door mijn handen gingen had ik al in geen jaren meer aangeraakt. Van sommige dingen had ik zelfs al nieuwe gekocht omdat ik dacht dat ik het was kwijtgeraakt (oeps, haha!) en sommige spullen waren gewoon echt kapot. Veel dingen waren eigenlijk kapot en die bewaarde ik dan zo van “wie weet kan ik onderdeeltje X ooit nog voor iets gebruiken”. Maar moet ik dan echt dat hele freaking ding bewaren? Nee dus! En de meeste losse onderdeeltjes ging ik ook echt niet meer gebruiken.

Uiteindelijk tilde ik 8 vuilniszakken en 2 big shoppers met spullen uit ons huis. Uit het oog uit het hart zullen we maar zeggen, want ik weet voor 90% al niet meer wat erin zat.

Daarna deelde ik alle ruimtes opnieuw in en begon ik zelfs mijn kantoorgedeelte een beetje te versieren. Ik hing eindelijk een whiteboard op, kocht mandjes, ordende mijn bureau en plotsklaps had ik inderdaad meer ruimte in mijn hoofd.

Ik heb nog altijd geen Insta-perfect werkruimte en een beetje chaos maakt me ook echt wel creatiever, maar dit opgeruimde huis bevalt me nu wel!

Hoe zit dat bij jullie, moet alles opgeruimd zijn of mag het best een beetje slordig? En houden jullie ook een keer in de zoveel tijd een grote weggooironde of bewaar je nooit onnodige spullen?

Brightmorningdew
Dit vind je misschien ook leuk om te lezen

Comments 3

  1. Goed bezig! Ik ben ook bezig om de zolder op te ruimen. Mijn werkkamertje is al opgeruimd 🙂 Het hoeft niet allemaal te opgeruimd te zijn maar ik hou niet van overbodige spullen haha

  2. Hahahaha, dit is heel erg herkenbaar, ook al heb ik mijn leefruimte wel een standaard voor, zo moet ik bijv. eens per week zuigen en dweilen, vroeger vaker en met kleinzoon op komst zal dat straks ook weer meer en vaker worden. Mijn keukenblad/aanrecht moet leeg zijn, maar gebeurt weleens dat ik alles opstapel omdat ik te lui ben om de vaatwasser uit te ruimen en weer in te ruimen. Het oogt rommelig misschien maar ik kan mij zwaar irriteren als het niet staat zoals ik het wil, kan ik dagen of weken mee bezig zijn maar dan moet het ook ineens klaar zijn, en ja dat lucht op. Nu zit ik tegen de werkkamer aan te hikken, waar ik straks mijn kleinzoon neer wil kunnen leggen als hij bij mij is, beetje van hem, en een beetje van mij, de kamer van zijn moeder vroeger eigenlijk, en je wil het niet weten! 😉 Ik ben al iets gestart, maar dit is nog maar het begin, pfffffffffff

    Als het opgeruimd is, voelt het zeker weten als lucht, en meer rust in het hoofd, je huis is de spiegel van je ziel zeggen ze ook weleens. 😉

    X

  3. Met een man, twee kinderen, twee katten en mezelf is het hier ook niet echt Instaproof 😉 Er wordt hier geleefd maar ik probeer het wel altijd netjes te houden. Het is geen strakke bedoeling maar ik moet het wel elke dag bijhouden anders is het niet te doen. Eens in de zoveel tijd pak ik de vuilniszakken erbij en die gaan helemaal gevuld de deur uit. Ik vind het heerlijk als er volle zakken buiten staan!

Laat mij weten wat jij vindt!