Sushi, gezond of niet?

Brightmorningdew LIFESTYLE 3 Comments

Sushi wint steeds meer terrein in het voedingspatroon van de Nederlander. Sushi is dé snack uit Japan en wordt daarom als gezond gezien. Japanners staan immers bekend om hun slanke figuur lange levens. Maar is dit eigenlijk wel waar? En is sushi wel zo gezond als het aanvoelt?

Ik zocht het voor jullie uit.

Het is overduidelijk dat sushi bepaalde gezonde kenmerken heeft. Zo bestaat sushi voor een groot gedeelte uit (rauwe) vis. We eten allemaal dat vis goed is voor de gezondheid omdat het vol zit met gezonde vetten en relatief calorie-arm is. Daarnaast word deze vis vaak aangevuld met groentes en ook de wasabi of gember zijn niet ongezond te noemen. Daarnaast is zeewier een goede bron van magnesium, ijzer en omega 3. Klinkt allemaal super goed toch?

Het probleem met sushi zit hem dan ook niet zo zeer in hetgeen waar je direct aan denkt, het zit in het onderdeel dat je vaak vergeet. De rijst. Sushi rijst is witte rijst op smaak gebracht met zout, suiker en rijstazijn. Daarnaast dippen mensen de stukjes sushi ook vaak in (zoute) soja-saus.

Al dat zout en suiker alleen zou al een reden moeten zijn om sushi te zien als een maaltijd op je “soms” lijstje en niet als een gezonde optie voor je avondeten. Daarnaast is een juiste portie sushi van +/- 500 kcal vaak niet meer dan 9 stukjes sushi. Ik weet niet hoe het met jullie zit 8 á 9 stukjes is niet voldoende voor mijn avond maaltijd. Daarnaast gaat dit alleen om stukjes nigiri en maki. Als je zou kiezen voor special rolls, inside-out rolls of tempura zijn 4 á 5 stukjes vaak al de volledige maaltijd.

Dit geldt overigens niet voor sashimi, dit is gewoon goed gesneden rauwe vis en dat is en blijft gewoon gezond.

Hiermee zeg ik natuurlijk niet dat je nooit meer sushi mag eten, of alleen nog maar mini porties mag eten om het in je “dag-totaal” te passen. Sushi is een heerlijke maaltijd en een goede manier om meer vis te eten als je dit lastig vind.

Wil je op een gezonde manier sushi eten? Kies dan je favoriete stukjes samen met wat miso soep, een zeewier salade en stukjes sashimi. Op die manier kan je je favoriete Japanse snack blijven eten zonder dat het niet binnen je dagtotaal past.

Heb je toch zin om je lekker te buiten te gaan aan een “all you can eat” sushi tent? Dan kan je dat natuurlijk doen als lekkere “cheat” maaltijd. Zoals ik al eerder heb gezegd, ongezond eten kan best als het een bewuste keuze binnen je gezonde levensstijl betreft.

Wisten jullie dat sushi eigenlijk helemaal niet zo gezond was? En wat is jouw favoriete roll?

Liefs,

Daniëlle

 

 

 

 

Brightmorningdew

Comments 3

  1. Sushi vind ik echt helemaal niet lekker, blehhh haha. Ik wist wel dat het calorierijk is en dat er veel zout in zit. Maar wat je zegt, als je er gek op bent moet het wel eens kunnen om er van te genieten!

  2. Ik heb wel gehoord dat het niet zo gezond was, maar ach wat is tegenwoordig nou wel gezond? Ik denk dat je alles met mate moet eten, en wat je ook schrijft, af en toe je helemaal laten gaan met sushi, daar is niets mis mee. Je kunt beter genieten dan stressen, want dat is nog veel slechter voor je gezondheid.

Laat mij weten wat jij vindt!