Een bezoekje aan Vancouver Island!

Brightmorningdew TRAVEL Leave a Comment

Afgelopen week hadden Robbert en ik een weekje vakantie in “eigen” land. Zoals sommige van jullie weten woonde ik al eerder in Canada; op Vancouver Island om precies te zijn. Vanuit Calgary is dat zo’n 1100 kilometer rijden, een leuk vakantietripje dus!

We vertrokken op vrijdagochtend met de auto richting BC. De route van Calgary naar Vancouver is eigenlijk heel simpel, je rijdt op de highway 1 totdat je op de plaats van bestemming bent ;)! Het is een mooie route die je recht door Banff National Park stuurt. Daar zijn wij afgelopen zomer al meer dan eens geweest, maar voor mensen die een roadtrip door Canada maken, is het de perfecte gelegenheid om dit park te ontdekken. Hieronder wat foto’s van een aantal weken terug toen ik Banff (en Jasper) bezocht met mijn ouders.

Banff 2

Banff Basin

Banff

Sunwapta Falls Jasper

Troll Falls AB

Na een overnachting zo’n 30 minuten buiten Kamloops vervolgen we op dag twee onze tocht naar Vancouver Island. We hebben geen boot geboekt en hopen dus gewoon dat er een plekje voor ons is als we bij de ferry aankomen.

We worden in het standby rijtje gezet, de boot is bijna helemaal vol en we weten dus niet zeker of we mee mogen… We hebben geluk! Na een uurtje komt de boot aan en wordt ook ons rijtje met auto’s op de boot geladen. Anders hadden we gewoon nog even 1,5 uur extra moeten wachten. Artis vond het niet erg, die mocht tijdens het wachten uit de bench en lag heerlijk op het dashboard te zonnen. Met het zonnetje op zijn rug en de airco op zijn buik kan ik me voorstellen dat het een heerlijk plekje is. Hij groeit alleen supersnel nu, dus dikke kans dat hij er tijdens onze volgende vakantie niet meer past.

Na een boottocht van 1,5 uur komen we aan op het eiland, dat eiland is overigens groter dan Nederland zelf dus echt klein is het niet te noemen. Ik heb niet van elke activiteit foto’s gemaakt, ik wilde namelijk lekker een weekje offline zijn. Maar ik zou mezelf niet zijn als ik toch niet af en toe de camera erbij pak om een paar snelle foto’s te schieten…. Ik heb dus toch nog wel (heel) wat de delen ;)!

Vanaf de ferry rijden we eerst naar de Vancouver Island University campus.

Zo sta ik ineens weer voor mijn oude huisje daar op de campus. Hier woonde ik tijdens mijn uitwisseling met 12 andere studenten. Je deelde een badkamer per twee en had een grote gedeelde keuken en woonkamer voor iedereen.

Het was zo leuk om er in augustus te zijn, zeven jaar geleden kwam ik namelijk ook naar de campus halverwege augustus. De lessen zijn dan nog niet begonnen, maar het campusleven komt wel echt al op gang. Ik zag een grote groep uitwisselingsstudenten een rondleiding krijgen en struinde zelf ook wat over de campus. Helaas waren de winkeltjes dicht (het was zaterdag), maar later in de week zijn we nog even terug geweest en heb ik een nieuwe VIU trui en een vest gescoord!

Na het bezoekje aan de campus reden we door naar ons hotel voor de week. Het was een roadside motel dat er vanbuiten niet uitzag, maar van binnen waren het prachtig ruime kamers met een geweldig uitzicht over de bergen en de zee. Helemaal niet verkeerd!

Whale Watching Tour in Victoria

Een van de hoogtepunten van deze vakantie was de whale watching tour in Victoria. Je kan deze tour vanuit bijna alle plaatsjes op het eiland doen, maar die in Victoria neemt ook een stukje Marine Reserve mee (net als die in Sooke).

Onze tour begon met zeehonden, zeeleeuwen daarna wat vogels (sorry… ben niet zo’n vogelaar) en eindigde met twee verschillende bultruggen. Helaas geen orka gezien, maar dat maakte me niets uit. We hebben namelijk een superervaring met de bultrug gehad. Eentje kwam op het laatst zo dicht  bij het bootje dat ik zijn ogen en vinnen onderwater kon zien en we werden helemaal nat van zijn “splash”! Ik had mijn camera toen al opgeborgen omdat ik al veel foto’s van “dichtbij” (wat ik toen al heel dichtbij vond) had gemaakt, en ik nu lekker met mijn ogen wilde kijken.

De gids zelf zei ook dat dit voor hem redelijk uniek was, meestal houden ze toch wel afstand en ook zelf is het niet de bedoeling dat je te dichtbij gaat varen. Maar dit vrouwtje was nieuwsgierig en kwam ons even van dichtbij bekijken. Echt ontzettend gaaf!

Upper Gold Stream Trail

Vancouver Island heeft prachtige natuur en vele trails die je kunt lopen. Een van mijn favoriete trails was de Upper Gold Stream trail. Je loopt door het dichtbegroeide bos naar een prachtige waterval waar je een verfrissende duik kunt nemen! Daarna moet je wel even 250 traptreden omhoog, maar dat vergeten we voor het gemak maar even ;)!

Zwemmen, relaxen en nog meer relaxen

Daarnaast stond de vakantie vooral in het teken van zwemmen, relaxen en door plaatsjes struinen. Het was wel even zoeken waar Artis welkom is, niet elk meer of riviertje is toegankelijk voor honden. Maar toen we eenmaal wisten waar we wel en niet mochten zwemmen kon het grote ontspannen beginnen. Artis heeft ook zelf zijn eerste rondje gezwommen, maar hij vindt het toch het fijnste als hij met zijn voeten gewoon op de grond kan staan!

En nu is het maandagochtend en zijn we alweer terug in Calgary. Ik heb een heerlijke vakantie gehad en hoop snel weer terug naar BC te kunnen. De mooie natuur en warme meertjes (het water hier is KOUDDD!!) zijn echt geweldig, de perfecte plek voor een vakantie. Helaas is de vakantie nu echt voorbij en klopt het echte leven alweer aan. Voor ik aan deze blogpost begon heb ik mijn weekplanning gemaakt en het is weer een lekker drukke week. Robbert gaat een paar dagen weg voor zijn werk, maar ik heb zelf zoveel te doen dat ik me niet hoef te vervelen. Ook zijn de temperaturen hier nog altijd heerlijk zomers, dus het vakantiegevoel is nog niet helemaal verdwenen…

Zijn jullie al op vakantie geweest of ga je nog? Laat het me weten in de comments!

Brightmorningdew
Dit vind je misschien ook leuk om te lezen

Laat mij weten wat jij vindt!